Baby baby, aint it true, I’m in order when I’m with you

Jeg har begynt å jobbe på et romanmanus som har ligget urørt en stund. Det kjennes fint ut. Jeg merker at jeg har savnet det og fortsatt har et håp om at det kan bli noe vakkert. Kjærlighetslivet mitt ligger i ruiner nå, men jobben, hobbyene og kreativiteten blomstrer. Er det slik det må være? Man kan aldri få alt? Uansett, her er utdrag fra manuset. Jeg vet ikke om det er noe bra, men jeg liker flyten i det.

«På vei ut av skolegården følger hun strømmen av elever på vei hjem, så fort mengden oppløses utenfor porten setter hun opp tempoet. Å gå var å ha lange skritt. Hun likte å sette hælen bestemt ned, rulle over foten og dytte kraftig fra med tærne. Andre ganger må skrittene være mykere. Men nå var hun rastløs, altså var skrittene raske, søkte mot noe. Hun rullet gjennom menyen på iPoden, flimret forbi navn på jakt etter den riktige gå-musikken. Snart fløt ”Big exit” med PJ Harvey ut av gjennom de små ørepluggene. Føttene slo  mot fortauet i takt med musikken. Når en buss eller lastebil kjørte fordi brøt motordrønnet inn til henne, ellers var hun uforstyrret.

Eir tenkte på PJ Harvey i New York, PJ som vanligvis bodde på den stille engelske landsbygda, men som dro til New York og etterpå spilte hun inn ”Stories from the city, stories form the sea”. PJ gikk bortover gatene på Manhattan i korte trange kjoler, høye støvler, store solbriller, det svarte glatte håret hengende ned i ansiktet, huden så lys at virket gjennomsiktig, leppene med knallrød leppestift, som noe sensuelt og blodig. PJ som satt bak i en drosje mens lysene fra reklameskiltene fløt over ansiktet hennes, ga det neonfarger. PJ synger ”baby baby, aint it true, I’m in order when I’m with you, but I want a pistol in my hand, I want to go to, a different land”. Og leppene til Eir beveger seg i takt med ordene til Polly Jean. En dame passerer henne med labradoren sin i bånd og ser rart på henne, men Eir bryr seg ikke for hun har på seg pilotbrillene sine, hun har på seg sandaler fra Paris, hun har Polly Jean som synger bare til henne. Eir går på gatene i Manhattan sammen med PJ Harvey og er verdens kuleste.

Den røde mannen fikk henne til å stoppe og vente i veikrysset. I sidesynet så hun seg i butikkvinduet. Hver gang hun var i nærheten av et speil måtte hun se på seg selv. Det var umulig å la være. Slik ser andre deg, slik ser andre deg. Eir rettet ryggen, og satte det en beinet litt ut fra det andre mens hun knakk litt i hofta slik at hun hadde sett modellene gjøre når de poserer. Hun gjorde trutmunn til speilbildet sitt og tenkte at hun må kjøpe rød leppestift.»

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

8 responses to “Baby baby, aint it true, I’m in order when I’m with you

  • Syltegeek

    Jeg elsker den skiva. Men au, hva skjedde med kjærlighetslivet? Har du blogga om det? *lusker nedover i bloggen for å se om jeg har glippa noe*

  • Rullerusk

    Nei, har ikke blogget om det. Ble meget nylig singel igjen. Det kom ikke helt overraskende, men vondt og trist for det. Er ikke så hypp på legge ut om bruddet på internett, derfor snek jeg det bare litt sånn diskre inn i denne posten…

  • Syltegeek

    Skjønner, det var leit. Det var ikke meninga å være supersnokete, men det er jo sånt det er greit å holde seg oppdatert på når folk har skrivi om det. Det skaper liksom en slags forventning om oppdaterthet hos faste lesere, samtidig som den forventninga ikke er helt klar og tydelig.

    Jeg likte utdraget, forresten. Det går an å kjenne seg igjen i forholdet til musikk og å være på indre bane, og jeg tror det funker sånn også uten å ha et forhold til akkurat den skiva.

  • Rullerusk

    Det er helt greit at du spør. Skjønner jo at folk lurer litt, særlig dere som kjenner meg RL.

    Så kult at du likte utdraget, syntes liksom jeg klarte å få fram en stemning der. Poenget er jo som du sier at det må funke også for de som ikke har et like nært og intenst forhold til det albumet :)

  • Tina

    Hei vennen – lei mae foerr aa hoere de daarlige nyhetan. Skal skrive no meir privat seinare. Store klemma fra andre sia av verden! <3

  • Rullerusk

    Takk Tinamor. Vi snakkes. klem!

  • Lene

    Jeg likte utdraget av manus – ja, det er en fin flyt i teksten.
    Synd med kjærligheten! *klem*
    Fortsett med romanprosjektet ditt, det har sannsynligvis livets rett!

  • Rullerusk

    Hei Lene. Takk. Jeg fortsetter å skrive på :)

Legg igjen en kommentar

