Ferielektyre

I dag er det siste arbeidsdag før jeg starter på runde 2 med ferie. Jeg hadde fri første uka i juli. Den ble delvis tilbrakt i Bergen og delvis med å lete etter katt hjemme i Oslo. Nå skal jeg ha to uker fri. Heller ikke denne gangen noen eksotiske reisemål (alle feriepenger blir spart til New York-tur i september). Jeg skal være noen dager på den superidylliske hytta til familien min. Den ligger rett i vannkanten litt utenfor Moss og er verdens beste plass. Så blir det full fart på Månefestivalen i Fredrikstad. I den andre ferieuka blir det nok til veksling mellom Fredrikstad og Oslo. Jeg er en av disse som ikke har problemer med å slappe av og nyte ferielivet selv om jeg er hjemme. Der andre kanskje ville følt en trang til å pusse opp, ommøblere, bone gulvet og lignende, har jeg ingen problemer med å daffe rundt og være turist i egen by.

Hvis jeg har noen slags form for mål for ferien utover å kose meg så er det å skrive og lese mest mulig. Følgende bøker er nylig lånt fra biblioteket for å leses i ferien:

Om å skrive av Stephen King.

Denne tjuvstartet jeg på i går og jeg liker den veldig godt. I første del av boka forteller King om oppveksten og hvordan han etterhvert ble forfatter. Det er veldig morsomt og underholdende, og han har en utrolig bra måte å beskrive ting på. Du skjønner hvorfor han har både skrevet og solgt bøttevis med bøker. I andre del (som jeg ikke har kommet til ennå) skriver han mer om det håndverket det er å skrive. Jeg har ikke lest noe av Stephen King før (skrekk er ikke helt min sjanger), men blir litt fristet til å gi ham flere sjanser etter dette. Broren min har akkurat lest Dark Tower-serien hans og mente den var knallbra. Kanskje jeg sjekke det ut etterhvert.

Store forventinger av Charles Dickens

At jeg nesten ikke har lest noe av Dickens har lenge naget i min litterære samvittighet. Jeg leste Oliver Twist på ungdomsskolen, men det eneste jeg husker var at jeg syntes den var litt oppskrytt. Nå nærmer jeg meg i hvertfall Dickens igjen. Jeg valgte en norsk utgave selv om jeg vanligvis leser engelske bøker på engelsk. Dette er litt fordi jeg følte meg lat og den norske oversettelsen virket mer språklig tilgjengelig, og litt fordi de engelske utgavene jeg fant var trykket med så liten skrift at jeg ble sliten bare av å se på det.

Historien om fru Berg av Ingvild H. Rishøi

En ny novellesamling fra Rishøi som fikk strålende kritikker for debuten La stå i 2007. Rishøi var gjest på Litteratur på Blå i våres og da snakket hun om og leste fra denne boka. Siden da har jeg stått på venteliste og gledet meg til å lese den. Jeg tror ikke jeg blir skuffet.

Disse bøkene er et lite forsøk på å få med seg noe «seriøs» litteratur etter at det stort sett har gått i urban fantasy de siste ukene. Men det er fort mulig at jeg sprekker og må kjøpe enda en bok i «Women of the Otherworld»-serien til Kelley Armstrong (som jeg har hatt planer om å blogge om, men ikke har fått somlet meg til ennå).

Hvis noen av dere har noe ferielektyre dere vil anbefale så gjør gjerne det!


7 responses to “Ferielektyre

  • Ac

    Kraken av China Mieville.
    Urban fantasy satt i london (og nevner deptford hvor jeg bor, hihi).
    Om en gigantisk blekksprut som blir borte, mennesker som kan gjøre ting som man vanligvis ikke kan, som å brette mennesker ned i esker uten å skade de. En kraken kult og en veldig forvirret museumsmann.
    :D

  • Rullerusk

    tihi, høres heftig ut! Skal se etter den :)
    (hm, kjente at jeg fikk seriøs London-lengsel nå, enda det bare er 3 måneder siden jeg var der…)

  • Ac

    Neste gang du kommer må du sette av et par timer en lørdags formidag og komme inn til Greenwhich så kan vi gå på marketed sammen. Masse fine ting og mat :D
    http://no.beta.stay.com/london/shopping/11642/greenwich-market/

  • venstregærning

    «Among Other Things, I’ve Taken Up Smoking» av Aoibheann Sweeney. Den er vakker og stemningsfull, og etter at jeg leste den har jeg tenkt på den nesten hver dag, og nesten begynt å ønske meg regnvær og tjukk tåke. Om den er så veldig sommerlig veit jeg ikke, men den er i alle fall rimelig flott.

  • villkatta

    Store forventinger er ei fin-fin bok! Eg har lenge utsatt å lese den, men denne sumaren byrja eg, og klarte ikkje å legge den i frå meg.

  • Rullerusk

    Samme her. Har gått radig siden jeg begynte på den. Har bare noen få sider igjen nå. Dickens er fantastisk. :)

  • Fru Berg og de andre | bokmerker.org

    […] er ikke de første som leser den heller, Rullerusk har gjort det, Vidar Kvalshaug, Lena (Les mye), Eseløret, Torbjørn Hauken,   Janicke og Elisabeth (Bokstavelig […]

Legg igjen en kommentar