Hunger Games, sulten på mer

Et annet av mine nyttårsforsetter er å bli flinkere til å blogge om bøker jeg leser, så her kommer årets første bokmelding.

Mellom slagene i jula slukte jeg  med stor iver The Hunger Games, den første boka i en trilogi av Suzanne Collins. Jeg har stadig hørt om disse bøkene og alt jeg har hørt har vært sterke anbefalinger. Og nå hiver jeg meg på den bølgen. Dette er bra greier!

Hovedpersonen er 16 år gamle Katniss. Handlingen foregår i landet Panem som befinner seg i det som en gang var USA. Panem består av tolv distrikter og hovedstaden Capitol. Mens hovedstaden er rik er de fleste av distriktene fattige. Katniss bor i Distrikt 12 som driver med utvinning av kull og er det fattigste av dem alle. Før han døde i en gruveulykke lærte faren henne å bruke pil og bue, og Katniss holder liv i moren og lillesøsteren med ulovlig jakt i skogen utenfor distriktet.

Hvert år blir to ungdommer, ei jente og en gutt, fra hvert distrikt plukket ut til å slåss til døden på en arena til kun en vinner står igjen. Dette er turneringen som blir kalt The Hunger Games.

Lillesøsteren til Katniss blir plukket ut i lotteriet og Katniss melder seg frivillig til å dra i hennes sted. Hun blir sendt til Capitol, hvor folk har alvorlige problemer som hvilken hudfarge som er in for tida (magenta eller ertegrønn?). Deretter blir hun sendt videre til Arenaen (ikke som Colosseum, men et stort område) hvor hun må bruke alt hun har lært om overlevelse.

Boka framstiller en brutal verden, der landets syke tilstand kommer best til syne i dødslekene. Noen av ungdommene viser ingen nåde og hiver seg ut i brutaliteten, mens andre kjemper for å bevare sin menneskelighet og verdighet under de umulige forholdene. Collins fikk visstnok ideen til boka ta hun satt og zappet på tv og så både scener fra realityserier og krigen i Irak om hverandre.

The Hunger Games er først og fremst utrolig spennende. Da jeg nærmet meg slutten måtte jeg sitte oppe til kl halv tre på natta og lese ut boka før jeg kunne klare å sovne. Den er også godt skrevet og gir oss karakterer som er komplekse og sanne nok at man virkelig bryr seg om dem.

Trilogien går under betegnelsen ungdomsbøker, men det er ingen grunn til at voksne ikke kan få fullt utbytte av å lese dem.

Nå er jeg et stykke over halvveis i bok nummer 2, Catching fire. Foreløpig er den også veldig lesverdig om enn ikke like intens som den første boka. Likevel må jeg hele tida kjempe mot fristelsen til å smuglese siste side.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

13 responses to “Hunger Games, sulten på mer

  • ziarah

    For et sammentreff! Jeg har nettopp pløyd gjennom de to første og er en tredjedel inne i den siste (Mockingjay). De er utrolig spennende!

  • Rullerusk

    Godt å høre at det holder seg spennende hele veien. Også veldig spent på hva som kommer fra Collins etter dette. Hun har hittil gitt ut en bok i året, så kanskje vi er heldige og får mer å lese på senere i år. :)

  • Mummimamma

    Da får jeg vel låne dem da? :-)

  • Rullerusk

    Ja, tror du vil like dem. Jeg har lånt bøkene på Deichmanske, så kan ikke låne dem til deg. Og på Fredrikstad bibliotek har de bare de norske oversettelsene (kan jo hende at de er ok). Men er mulig jeg kjenner noen som har dem og som vil låne bort :)

  • ziarah

    Satt her og tenkte at hele trilogien, med tanke på menneskelig grådighet og grusomhet, er skremmende realistisk. Bøkene er ganske forferdelige, i så måte, men det at Collins samtidig klarer å formidle noe så skjørt og fint gjennom det hele, det er en prestasjon. Det grusomme gir styrke til det fine, om man kan se det på den måten. Spent på hva du tenker når du har lest alle :)

  • Rullerusk

    Kjenner meg absolutt igjen i tankene dine rundt bøkene. :) Har lest ut bok 2 nå og kan forhåpentligvis plukke opp den tredje på biblioteket i dag. Jeg er også spent på hvordan det ender og hva jeg vil tenke til slutt.

  • Kaja Marie

    Disse skal jeg få med meg også. Er på utkikk etter ny og god fantasy som bare driver meg gjennom, og dette høres ut til å være midt i blinken.

  • Rullerusk

    Det er strengt tatt sci-fi da og ikke fantasy ;) Men blir nok bra okke som.
    Ellers hvis du vil ha noe skikkelig bra fantasy som er mer enn bare underholdning så anbefaler jeg The chronicles of Thomas Covenant the Unbeliver av Stephen R. Donaldson.
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Chronicles_of_Thomas_Covenant,_the_Unbeliever

  • Mummimamma

    Og fikk jeg den siste boka i den siste trilogien til jul? Ja, det fikk jeg! Men har ikke rukket å begynne på den ennå. De som begynner på den første boka nå må bare være klar over at de kan komme til å hate Thomas Covenant dypt og inderlig i den første boka. Men det blir bedre etterhvert som en forstår ham. Også har de den fordelen at de nå kan lese historien sammenhengende og slipper å vente i flere år på fortsettelsen. Vil også anbefale The Gap serien av samme forfatter.

  • Rullerusk

    I følge Wikipedia skal det komme en fjerde bok i 2013. Så det er nok ikke slutt ennå.
    Og jeg hadde heller ikke den samme hatopplevelsen av Thomas Covenant som du hadde. Han er riktignok mer enn anti-helt enn en helt, men jeg fikk kanskje mer forståelse for ham som en plaget sjel også i starten. Nå er det mange år siden jeg leste dem da. Burde kanskje starte på nytt.

  • Mummimamma

    Trøste og bære! En fjerde bok?

  • Rullerusk

    Jepp, mannen har tydeligvis ingen begrensninger.
    Og nå fikk jeg akkurat mail fra biblioteket om at jeg kan kommer og hente den tredje Hunger Games-boka. Hurra!

  • Tilbake i verden (og i kinosalen) « Hverdagsrusk

    […] Så nå på mandag var jeg ute av huset etter kl 18 for første gang siden en gang i desember. Oh yes. Jeg følte meg temmelig nervøs og skikkelig krazy, der jeg satt og ventet på bussen kl 19.30, rett etter å ha ammet og lagt barnet. Bare for å virkelig føle at jeg tok av, slo jeg meg løs i smågodtdisken på Saga kino og toppet det hele med en flaske Bris. Deretter var det tid for å se Hunger Games, noe jeg har lengtet dypt og inderlig etter siden jeg visste at de skulle lage en film. Jeg syntes bøkene og særlig den første var utrolig bra. Jeg skrev en engasjert bloggpost om den i fjor. […]

Legg igjen en kommentar

