Poesi mens vi puster 91

himlen farer sammen,

jekker barberplekter langs nervetråder

og lysfokk i sikksakk

over grusens spaltede lys

en gate med møters knapphet og mylder

i speilene venter nåltredde fluer

dagen er snart

et belte av uspolt lys

under natta

– Espen Stueland

fra samlingen Sakte dans ut av et brennende hus (1992)

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “Poesi mens vi puster 91

  • Kaja Marie

    Fin.

    Jeg synes poesi er så vanskelig. Det er så mye som er så vanskelig tilgjengelig at jeg bare gir opp, og det gjør meg redd for å skrive dikt sjøl, fordi jeg er redd det blir for banalt. Men dette var fint. Tilgjengelig, men ikke banalt. Fullt av vakre bilder, og forståelse.

  • Rullerusk

    Jeg har med årene blitt mer og mer glad i poesi. Særlig etter at jeg fant ut at det er så mye bra i norsk samtidspoesi. Det hjalp veldig at jeg sluttet å tenke på dikt som noe skulle tolkes og forstås og eller tenke på det som noe som skulle oppleves. Mer slik jeg lytter til musikk og mindre slik jeg leser prosa.
    Men jeg tør heller ikke skrive dikt selv. Jeg synes ofte det er rart at så mange debuterer med dikt og går over til roman etterhvert, ettersom for meg virker dikt som det vanskeligste av alt. Men det hadde jo vært gøy å prøve seg på dikt, så kanskje jeg bare må kvitte meg med noe av respekten min og gjøre noen forsøk.

Legg igjen en kommentar

