Nasjonalbiblioteket hjem i stua

Da Nasjonalbiblioteket for en tid tilbake begynte å legge bøker gratis ut på nettet trodde jeg at dette først og fremst var gamle bøker frigjort fra copyright. Og det er jo vel og bra, selv om det ikke er kjempeofte at jeg føler for å lese romaner fra 1800-tallet på nettet. Men for litt siden oppdaget jeg at mange nyere fine bøker finnes på nett. Det skjer stadig oftere at jeg søker opp en bok enten i Bibsys eller på Deichmanske sine sider og finner en lenke til e-versjonen hos nb.no.
Det er ikke helt optimalt å lese hele bøker på pc-skjermen, men det er veldig kjekt når jeg vil titte på bøker som jeg ikke har umiddelbar tilgang på. Det er også fint for å sjekke ut bøker man kan tenke seg å lese. Og fx kortere diktsamlinger går bra å lese online. Plutselig har jeg tilgang på en stor bit av Nasjonalbiblioteket hjemme i stua mi.

Her er noen bøker jeg er veldig glad som nå bare er et lite søk unna:

Drager på Manhatten av Francesca Lia Block

Kjærlighetens republikk av Carol Shields

Kjære Timo av Elin Brodin

Skitne lille hjerte Emily Dickinson, gjendiktet av Tone Hødnebø

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “Nasjonalbiblioteket hjem i stua

  • Vegard S.

    For å titte på, veldig kjekt, men for å lese må jeg ha papiret. Lukte på sidene, ha en kopp te innen rekkevidde, sitte i noe annet enn en kontorstol.

    Imponerende at de har scannet inn hver eneste side i hver bok, med flekker og stempel og krøllete sider. Gir det litt mer liv enn innscanning med tekstgjenkjenning og steril pdf.

  • Rullerusk

    Helt enig med deg, Vegard. Jeg elsker det trykte, og kommer neppe noengang til å dumpe alle bøkene mine og ha alt på et lesebrett. Bøker skal taes og luktes på. Men ettersom jeg ofte får det for meg at jeg bare mååå sjekke ut den og den boka, så er dette veldig flott.

    Og det er en imponerende jobb ja. Bibliotekarer vettu. Flotte folk. ;)

Legg igjen en kommentar

