Poesi mens vi puster 74

KJÆRLIGHETEN STÅR FOR DØREN

Å, jeg har ventet

 så lenge

sier Kjærligheten

Hørte du ikke

at jeg ringte på, du da?

En kveld – nei, to,

følger du Kjærligheten hjem

Å, det skulle jeg visst,

sier Kjærligheten,

at det var meg

– Johann Grip

fra samlingen Denne kjærligheten (2009)

I kveld kommer Johann Grip til Litteratur på Blå for å snakke om denne diktsamlingen sammen med kritiker Kjetil Røed og Litteratur på Blås redaksjonsmedlem Jens Wabø. Det starter litt etter kl 19. Jeg skal dit og synes du bør komme dit og.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

7 responses to “Poesi mens vi puster 74

  • Rullerusk

    Ja, det er fin bok. Jeg var litt usikker på hva jeg syntes først. Likte noen av diktene godt, mens andre virket litt platte. Men etter å ha hørt Grip snakke om samlingen og tanken bak ble jeg veldig begeistret. Han er også veldig flink til å lese diktene sine høyt, uten altfor mye pust og inderlighet. Det var en fin og interessant kveld på Blå. :)

  • Erik B

    Jeg har ikke hørt han lese. Jeg har det ofte sånn med poeter. Jeg hørte på Rebecca Kjelland lese i går på Litteraten i Tromsø. Det åpnet en inngang i diktene hennes. Hun er en fantastisk performer av egne og andre tekster. Arrangementet het Byttelån, dvs. Morten Wintervold, Øyvind Ådland, Eirik A. Skrede (se opp for han vår-debutant) leste og improviserte over egne og de andres tekster…. Rebecca var helt hinsides…

  • Erik B

    Det er ofte sånn at man trenger å høre poeten lese muntlig for å få en slags inngang eller adgang til diktene…. Jeg hadde nettopp en sånn opplevelser når jeg hørte Rebecca Kjelland lese…det var krutt…

  • Rullerusk

    Å høre en poet lese kan være veldig enten eller. Noen ganger funker det ikke i det hele tatt (som da jeg hørte Steinar Opstad lese Mia Berners dikt, helt grusomt) og andre ganger åpner det som du sier nye veier inn til diktene deres. Den siste personen som veldig inntrykk på meg var Tina Åmodt som leste fra kortprosasamlingen sin, Anleggsprosa. Det gjorde veldig inntrykk. Jeg leser boka nå, og det er ikke helt det samme, selv om den er bra.

  • Erik B

    Mia og Steinar må vel være en slags clash-of-personality-type… Jeg leste en anmeldelse av Anleggsprosa…det virker veldig bra… jeg synes det er prosadikt…ligner litt på tingdikt… veldig konkret og nært… kanskje det vil funke for elever på yrkesfag…hvem vet?

  • Rullerusk

    Anleggsprosa anbefales ja. Og om den kan få elever på byggfag til å bli interessert i norsk samtidslitteratur, så er vel ingenting bedre enn det. Lov å håpe! :)

Legg igjen en kommentar

