Krim with a twist of Whedon

Jeg har litt problemer med å gjøre fornuftige ting som å lese og skrive når jeg sitter hjemme på kveldene. En årsak er at tross lysere tider, så ligger det fortsatt en vintersløvhet over meg. En annen årsak er at jeg er hekta på en ny tv-serie.

Jeg ble først dratt til Castle fordi hovedrollen Richard Castle spilles av Nathan Fillion, også kjent som Captain Malcolm Reynolds i den fantastiske serien Firefly. Det tok ikke mer enn to episoder for å overbevise meg om at Castle er, om enn ikke like unik og uforglemmelig som Firefly, så er den ihvertfall himla bra underholdning.

Richard Castle er en suksessrik krimforfatter. I første episode har han akkurat gitt ut den siste boka i serien om helten Derek Storm. På releasefesten blir han kontaktet av politiet som jakter på en morder som kopierer mordene i Castles bøker. Castle blir med for å løse saken, og i denne prosessen blir han svært fascinert av den vakre og tøffe mordetterforskeren Kate Beckett. Han bestemmer seg for å bruke henne som modell for heltinnen i en ny romanserie. For å gjøre dette kontakter han ordføreren i New York (som er en fan) og får tillatelse til å være med Beckett på sakene hun jobber med. Dermed blir Castle en del av etterforskningsteamet, hvor han bruker sine evner som krimforfatter til å hjelpe til med å løse sakene.

En av grunnene til at jeg liker Castle er at den har mye av det jeg liker i Joss Whedons serier. Snappy dialog og vittig replikkduellering mellom karakterene, litt samme type persongalleri og ikke minst artige popkulturelle referanser. Jeg er vanligvis ikke så glad i krimserier fordi jeg, følsom som jeg er, fort synes det blir deprimerende å se på (med mindre det er noe klassisk krim som Poirot). Men Castle er, tross litt alvor innimellom, fantastisk kul og morsom. Min favorittepsiode hittil er halloween-episoden der  Castle dukker opp i  kostymet fra Firefly, og det refereres til Buffy. Slikt gjør et fan-hjerte glad.

Jeg synes dette er Nathan Fillions beste rolle hittil. Han funka aldri helt som bad guy i syvende sesong av Buffy. I Firefly var jeg i starten skeptisk til ham  som Malcolm Reynolds, men syntes han vokste inn i rollen etterhvert. I Castle er han perfekt som innbilsk bad boy og sjarmørforfatter, men som også er en omsorgsfull far og venn.

Castle er inne i sin andre sesong nå, og jeg håper inderlig at det kommer en tredje.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “Krim with a twist of Whedon

  • Vegard S.

    Hmm, da lurer jeg på om du har noe forhold til Dollhouse. Whedonserie men ikke akkurat av de mest gøyale. Uten Nathan Fillion da, bare en håndfull andre buffy/firefly-skuespillere.

    Grr! Argh!

  • Rullerusk

    Har sett det meste av Dollhouse. Den har sine øyeblikk, men er ikke i nærheten av kvalitetesnivået til Buffy eller Firefly. Og selv om Eliza Dushku er kul som Faith i Buffy, så er hun ikke nok av en karakterskuespiller til å bære Dollhouse.

  • Hege

    hm..det er vel ikke whedon som har regissert Castle?? eller?

  • Rullerusk

    Hei Hege. Nei, såvidt jeg kan se har ikke Joss Whedon hatt noe med Castle å gjøre. Men det kan jo godt tenkes at skaperen av Castle er Whedon-fan :)

  • Hege

    Aha! Skjønte bare ut fra innlegget ditt at det var Whedon som hadde regissert den, så da måtte jeg jo straks inn og prøve å kjøpe serien – men der så jeg liksom ikke navnet hans da vettu ;) Men fra din anbefaling skal jeg nå begynne å se på Castle :D

  • Rullerusk

    Ah, nei. Mente bare den er veldig Whedon-aktig. Håper du blir like fornøyd med å se Castle som jeg er :)

Legg igjen en kommentar

