Rip it up and start again

Så dette er uka da mitt nye liv starter. Eller det føles kanskje ikke bare nytt ut, men også som en gammel versjon av livet mitt kommer tilbake. Er det slik det blir mer av jo eldre man blir? Selv når vonde og livsomveltende ting skjer så føles det ikke like sterkt fordi det minner om noe gammelt, noe man har vært gjennom før. Etter at det ble slutt mellom meg og samboeren for snart tre uker siden har jeg stadig tatt meg selv i tenke på andre brudd, andre ekskjærester.
Mens jeg så på at han jeg fortsatt øver meg på å ikke tenke på som kjæresten min, pakke sammen tingene sine på mandag, mens jeg hjalp ham å vaske ut av det som har vært «hans» rom i leiligheten min, var det vanskelig å ikke tenke på det som en parodisk reprise på den samme prosessen, med forrige eks, for under to år siden.

Jeg har tenkt mye på forrige gang jeg hadde kjærlighetssorg av det virkelig dype slaget. Jeg var nesten 21 og det kjentes ut som hele livet mitt, hjertet mitt, alt jeg var, raste sammen. Jeg brukte over et år på å komme meg igjen, muligens lenger. Slik er det ikke nå, det er mer som det vonde er begrenset til en del av hjertet og hjernen. Allerede nå kan jeg dytte det litt bort. Det kommer til å ligge der og murre en god stund, men det overskygger ikke alt annet. Kanskje er det slik fordi jeg har sett dette komme en stund, systemet er ikke i sjokk, eller kanskje fordi jeg vet at jeg jo har overlevd verre før. Men jeg merker at det koster å ha det under kontroll, det koster å tenke framover og på hva jeg bør gjøre nå, og ikke la alle de vonde tankene om hva som kunne vært og hva jeg kanskje burde ha gjort annerledes ta overhånd. Jeg er konstant anspent, trøtt, ukonsentrert, nervene er litt utenpå huden, utenpå klærne, det skal utrolig lite litt for å vippe meg ut av balanse.

Men det nye livet har startet. Oppi alt er jeg fantastisk fascinert av hvordan verden rundt meg dytter alt videre og ikke tillater at jeg graver meg ned, og jeg går inn for å la dette skje. Allerede på mandag flyttet min ganske ferske venn Novemberpiken inn hos meg. Også hun nylig singel og med et sterkt behov for et nytt krypinn. I går startet en ny sesong med Litteratur på Blå, noe som også krever litt innsats fra min side. Venner inviterer til fester og planlegger turer. Jeg gleder meg over nye episoder av Vampire Diaries og nye bøker i serier jeg leser. Nå i helga var jeg hos tatovøren min og la nye planer for en tatovering vi starter på om tre uker. Jeg har møtt en søt gutt som jeg kunne flørte med og som mente at jeg er veldig snill og veldig pen. Jeg tenker på våren, på at jeg gleder meg til å ta fram skjørt og vise fram den nye tatoveringen på leggen og til å kjøpe nye converse for å erstatte de altfor hullete jeg har nå, og som kommer til å være altfor hvite innen jeg har fått tråkket dem inn og gnidd dem mot gresset i parken mens jeg tar den første utepilsen i sola.
Og jeg skal skrive ferdig romanmanuset jeg holder på med. I dag skal jeg kjøpe et fint lite skrivebord jeg har sett meg ut, og jeg skal lage en fin liten skrivekrok på rommet mitt. Og så skal jeg skrive. Dette er våren da noe skal bli ferdig. Det blir bra. Alt kommer til å bli bra.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

5 responses to “Rip it up and start again

  • Bente

    2010 blir et bra år! Klem!

  • Beate

    Det er alltid vondt med et brudd, men det virker som om du er flink å se fremover og glede deg over alle de positive tingene i livet ditt. Jeg er en person som ville ha låst meg inne i ukesvis, eller gått på byen, drukket meg alt for full og gjort mange dumme ting. Men som du selv sier…Alt kommer til å bli bra :)

  • Monica

    Kjære Rullerusk! Jeg tror jeg vet litt åssen det er for deg nå. Da jeg lanserte bok i fjor høst, raste privatlivet sammen akkurat helt samtidig. Mens jeg sto på Mono og leste høyt og fikk gode ord fra deg og andre, var det full krig og smerte i den relasjonen jeg satte aller høyest. I de månedene det sto på som verst tenkte jeg at bruddet ødela hele utgivelsen, nå tenker jeg at utgivelsen redda meg gjennom bruddet. Masse varme tanker og fortsett med å holde deg oppe! Dette går så fint : )

    Monica

  • Tina

    Kjaere vaennen min! Bra aa hoere at du ser framover og har det etter forholdan bra. Ae trur du har rett i at vi klare oss bedre naar vi har vaert gjennom det foer, sjoel om det e no dritt mens det paagaar. Tenke paa dae og haape du har en fin vinter i Norge. Vi sees snart! ;)

  • Rullerusk

    Bente: Ja, det blir det! klem tilbake!

    Beate: hehe, byen og alkohol har defintivt vært involvert i denne prosessen, men har klart å ikke gjøre så mye dumt heldigvis :)

    Monica: Oi, må si du var veldig flink til å skjule at du slet på hjemmebane. Du var slik en glødende, strålende debutant. :)
    Og ja, det er utrolig godt at vi har disse tingene som drar oss videre når noe annet raser sammen. Selv om jeg ofte har vært for ukonsentrert til å skrive mye eller skrive godt, så har tanken på manuset mitt og puslingen med det, definivt vært viktig i disse ukene.

    Tina: Vinteren går ganske bra. Det har blitt lyst når jeg går til jobb om morgenen, og i dag er det til og med sol! Apropos at det er viktig med ting å se fram til, så ser jeg veldig fram til å se deg på riktig side av jordkloden igjen :)

Legg igjen en kommentar

