Julekalender: Luke 18

Lajla Rolstad debuterer med den gotiske skrekkromanen Nekronauten. Lajla Rolstad er født i 1978 og har skrevet masteroppgave i litteraturvitenskap om Bram Stokers Dracula, noe som tydeligvis inspirerte henne.

Omtalen fra forlaget:

«Nekronauten er en stilbevisst grøsser, en beksvart historie fra et gotisk og gåtefullt univers preget av brå død og ukjent liv.

En dunkel høstkveld blir den unge legen Janss oppsøkt av grosserer Grocks datter, Celeste. Hun forteller at grossereren har oppført seg så besynderlig de siste dagene. Øynene hans har mistet alt liv, og han oppfører seg ondt. Dagen etter blir han funnet myrdet. Liket er i en tilstand av langt fremskreden forråtnelse, til tross for at han bare har vært død et døgn.
Grossererens død er det første av flere overnaturlige og groteske dødsfall.»

Et utrdrag fra boka:

Jeg presset den skarpe meiselen inn mellom plankene og bendte varsom oppover. Til min overraskelse oppdaget jeg at det brede gulvbordet lå løst. Det vippet lett til side og avslørte et langt, smalt hull. I den dunkle belysningen kunne jeg såvidt skimte noen underlige, avlange gjenstander på bunnen av hullet. jeg tok opp den ene for å studere den nærmere. Det virket som om den var viklet inn i et stykke tøy, og den kjentes klebrig. Plutselig skrek jegtil. I det svake lysskjæret kunne jeg se at jeg stod med en avrevet menneskearm i hendene, som allerede var tilsølt av klumper av størknet blod.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

