Julekalender: Luke 17

En debutant som har fått særdeles mye skryt og blant annet blitt sammenlignet med en annen mye omtalt forfatter, nemlig Karl Ove Knausgård, er Ellen Mari Thelle. Hun debuterer med romanen En del av historien, som har begeistret mange. Jeg lånte boka i dag og tenker sette i gang med lesingen så fort det blir ferie.

Omtalen fra forlaget:

«Det nærmer seg jul, 2006. Elise Falck er i Andenes for å fullføre masteroppgaven sin i historie. Men til fiskeren Erik-Aslak forteller hun at hun er marinbiolog. Snart tror lokalbefolkningen at hun er kommet til Andenes for å studere vågehval. At det er derfor hun er der. Men det er bare en del av historien.

Debutant Ellen Mari Thelle har skrevet en billedsterk, kunnskapsrik og fengslende roman om å forstå avgjørende hendelser i fortiden og sin egen plass i historien.

Hva er det som beveger et menneske til store og alvorlige handlinger?
Og hvordan kan man ende med å såre den man elsker?»

Et utdrag fra boka:
Denne historiens begynnelse, desember 2006, Andenes. Her er jeg altså, i dette vanvittige mørket der morgentimene var svarte vegger som lente seg mot ruten. Men det var fint, jeg likte det. Å sitte ved vinduet og se ut, ikke skjelne noe som helst, bare vite at alt var der, å drikke kaffe og vente på at dagen skulle begynne, det var en vane jeg hadde lært meg å like. Jeg hadde vent meg til langsomheten i alle skiftningene i landskapet utenfor. Jeg likte det, at den svære steinen to meter fra husveggen ikke var til å få øye på før dens tid var inne. Først nå, Elise. Først nå, hvisket den og lot seg endelig hente fram. Det velkjente omrisset. Deretter sitte litt til, stirre ut i mørket, hvor lenge vet jeg ikke, det ble jo ikke så veldig mye lysere, men en stund må det ha vært, hver morgen, for det var som regel god lunk i rommet når jeg endelig satte meg til ved bordet for å lese.
About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

