Julekalender: Luke 4

Eivind Hofstad Evjemo er en av Cappelen Damms «20 under 30»-forfattere. Han er født i 1983, bor i Oslo, har gått på Litterär Gestaltning ved Göteborgs Universitet og har fått svært rosende omtale for debutromanen Vekk meg hvis jeg sovner. Jeg har ikke fått lest denne ennå, men gleder meg til å gjøre det.

Omtale på forlagets side: «Handlingen i romanen er lagt til et kystlandskap, hvor morfarens tap av kontrollen over gårdsdriften og økende distansering fra familien driver fortellingen. Forfatterens varhet overfor det dagligdagse og hans unike evne til å få minnene til å leve, gjør dette til en stor leseropplevelse.»

Et utdrag fra teksten:

myra som åpner skogen, teiene oppover, utsiktspunktene som stadig overgår hverandre på veien mot ørnetua, de gjengrodde stiene innover i terrenget, føttene som forsvant i støvlene som tråkket jeg ned i et altfor dypt vann, og morfar trakk meg opp av myrhullet med et søkk som man haler børstemark ut av fjæra, gråt jeg slentret videre, at han gjorde meg hardere, jeg kunne gi motstand, sånn at når jeg fikk ei flis i hånda kunne jeg vise den til ham og han pirke den ut med en av mormors synåler, og jeg løp videre med saltsmaken i munnen[…]

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

