Julekalender: Luke 1

Tiden flyr avgårde som snøføyk på vidda. Første søndag i advent er allerede overstått og det betyr vel senhøsten er over for alvor. Nå er det vinterstid og førjulstid. I går snødde det og i dag var det is og frost å se på min lille spasertur til jobb.

I går satt jeg og knyttet fast godsaker på min broderte julekalender (jeg broderer ikke, men min mor gjør det). Nå blir det en liten bit sjokolade eller karamell hver dag fram til jul (eller annenhver dag ettersom jeg deler den med min kjære). Her på bloggen blir det ikke sjokolade men litterære debutanter å finne bak lukene i årets julekalender. Målet er å orientere litt om de som har debutert i høst og å minne på om de som debuterte i våres. Hver dag framover vil dere finne en kort presentasjon av en debutant og et sitat fra boka deres.

Først ut er Hege Siri med den fine diktsamlingen et øyeblikk noen tusen år, utgitt på Kolon. Siri er født i 1973, bor  på Nesodden og er frilansfotograf i tillegg til å være poet. Hun har gått på Skrivekunstakademiet i Hordaland. Hennes sjøsamiske bakgrunn preger mange av diktene hennes.

Tiden

vinden bærer fuglene

kaster bjørkeløv i ring

sirkler meg inn

hvisker om tid

der ingen tid finnes


About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

4 responses to “Julekalender: Luke 1

  • Bharfot

    For en god ide med debutantjulekalender! Gleder meg til å lese din mening om de forskjellige.

  • Rullerusk

    Nå har jeg ikke rukket å lese alle disse debutene da, så i likhet med dine debutant-poster blir det mest korte utdrag og førsteinntrykk her. Meningen er at hver luke skal være en teaser, ikke en fullstendig omtale eller anmeldelse. Men håper du koser deg med kalenderen her likevel. :)

  • bai

    Takk for både spennande tekstutdrag og link. Det blir spennande å følgje med på denne kalenderen!

  • Rullerusk

    Hei bai. Hyggelig at du likte dagens luke. Håper du liker fortsettelsen og! :)

Legg igjen en kommentar

