Andre runde

I går kveld var det siste sjanse til å føye til noe på NaNoWriMos ordteller. Novembers skrivegalskap var offisielt over. For min del tok det slutt på lørdag. Da var jeg på 44 500 ord og utslitt. Jeg hadde mer plot i hodet, men hjernen var rett og slett for utbrent til å kunne få ut flere ord. På en måte var det litt kjipt å gi seg så nærme målet. Men jeg velger å fokusere på at jeg nå har 90 sider med materiale som jeg tror er et ganske godt utgangspunkt for å skape noe spennende.

I dag har jeg startet på runde to med manuset mitt, som går ut på å forbedre det som er der, fylle ut hull i handlingen og sørge for at hele fortellingen henger sammen og gir mening. Veldig mye er grunnleggende ting som «hm, kanskje jeg ikke må nevne alle måltidene de spiser, eller hvordan hovedpersonen våkner og dusjer hver morgen». Og «kanskje all denne informasjonen kan dryppes inn i en mer dynamisk dialog i stedet for å ha en lang indre monolog». Måltider og indre monologer hvor man ramser opp alle informasjonen man vil ha med i romanen er flott når man vil ha flest mulig ord fortest mulig, men nå er det tiden for å renske opp og sørge for at en eventuell leser ikke sovner av kjedsomhet. (Det finnes selvsagt unntak for dette. I en av mine yndlingsbøker driver heltinnen konstant med å legge seg, våkne, spise, handle på butikken og drikke te, og jeg elsker det. Men jeg prøver å skrive en mer ren underholdningsbok, og da funker det ikke).

Da jeg var innom bokhandelen i dag kom jeg tilfeldigvis over en bok som øyeblikkelig snakket til meg og som raskt ble tatt med til kassa. «How not to write a novel: 200 mistakes to avoid at all costs if you ever want to get published.» Denne boka er genial av tre grunner. Den forteller deg ikke hva du skal gjøre, bare hvilke klassiske tabber og klisjeer du må unngå for å gjøre et manus leseverdig. Den er kort. Den er morsom, noe som gjør at jeg ikke tenker «hvorfor i all verden bruker jeg tid på å lese dette her når jeg heller burde bruke tiden min på å skrive?».

Målet mitt er å være ferdig med andre runde, som forhåpentligvis vil resultere i et ganske helstøpt førsteutkast, før jul. I mellomtiden får de heldige utvalgte som allerede har fått debutere boltre seg her på bloggen.

Og apropos det; nå på onsdag og torsdag er det de store debutantdagene på Litteraturhuset. Ta deg en tur hvis du kan.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “Andre runde

  • bai

    Så bra at du har fått ein slik god start. Det blir spennande å følgje prosjektet ditt vidare! Apropos den «How not to write a novel»- boka; Kjenner du til denne bloggen http://ikkeslik.wordpress.com/ ? Her er det også ein god del interessant lesing.

  • Rullerusk

    Takk for tipset! Har vært og titta på den bloggen nå, og det er absolutt mye nyttig å plukke opp der.

  • Stian M. Landgaard

    «How not to write a novel» måtte jeg bare bestille med det samme. Har en kamerat som kunne trenge den.

  • Rullerusk

    hehe, vi får håpe det hjelper ham på vei. Tror det er noe å hente for de fleste som skriver i den boka.

  • simson

    Hvilken bokhandel fant du den «How not to…»-boka? Fornøyd med den?

    Deltok også på Nanowrimo, og skal snart (må bare få skrevet ferdig slutten først) gå i gang med redigeringen. Så er litt ute etter en bok som kan hjelpe meg på vei med redigeringen…

    Fant forresten denne herlige reklamen for «How…»-boka:

  • Rullerusk

    hehe, artig reklame. Fornøyd med boka hittil ja, men har ikke rukket å komme så langt i den. Men den dreper ikke alt pågangsmot med uendelige belærende formaninger slik som noen andre skrivebøker jeg har tittet på.
    Jeg kjøpte den på Akademika på Blinderen.
    Gøy at du vil jobbe videre med NaNoWriMo-manuset ditt. Lykke til og fortell gjerne hvordan det går! :)

Legg igjen en kommentar

