Tegneserietorsdag presenterer: Tommy & Tigern

NaNoWriMo tar det meste av min tid og mine krefter, så dagens tegneserieanbefaling blir kort og søt. Jeg tenkte bare minne litt om en gammel favoritt, nemlig Bill Wattersons Calvin & Hobbes, kjent for oss her i Norge som Tommy & Tigern. At denne for lengst avsluttede serien stadig kommer ut i reprise her til lands sier det meste om populæriteten til den umulige gutten og tøytigeren hans.

Tommy kan være en kilde til inspirasjon for oss som jobber med å skape fortellinger denne måneden. Han er jo som kjent en mester i koke sammen de mest fantastiske historier.Som for eksempel de om romhelten Spiff.

Spiff

Hans kreativitet kommer også tydelig til syne i sakprosaen som vi kan se i denne stripen:

calvinacademiahereicome

Nylig hadde jeg samtale med en av mine mest tegneseriekyndige venner. Han fortalte om en teori som sier at filmen Fight Club handler om Tommy & Tigeren som voksne. Tommy som frustrert identitetssøkende forbruker, og Tyler Durden som den voksnere, råere utgaven av Tigern. Om ikke annet setter dette både tegneserien og filmen i et nytt og interessant perspektiv.

Nå skal jeg skrive de siste hundre ordene som må til for at jeg skal nå dagens nanowrimokvote.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “Tegneserietorsdag presenterer: Tommy & Tigern

  • stiftet

    och Pixies funkar så bra! kul teori, trist att Kalle och Hobbe har blivit en så otroligt utsliten serie samma sekvenser tuggas om och om utan slut..

  • Rullerusk

    Ja, jeg spilte også akkurat av denne videoen og tenkte at Pixies gjør seg veldig bra sånn på morgenkvisten. :)
    Det er kanskje litt trist at C&H resirkuleres i det uendelige, men jeg trøster meg med at på denne måten får mange nye generasjoner som kanskje ikke ellers hadde visst om den, oppdage serien.

    En annen ting jeg tenkte på når jeg så på striper jeg kunne poste her, er at C&H virker så mye mer voksen på engelsk. Er lenge siden jeg har lest den på norsk, men har et sterkt inntrykk av at den norske oversettelsen er mer tilpasset et yngre publikum.

  • stiftet

    kanske beror det på att C&H är en dagstidningsstripa från början. Många amerikanska tidningdserier är myntade för vuxna och är ofta ganska satriska. «Pärlor för svin» är ett annat exempel den tror jag inte många barn gillar. Peanuts tyckte jag var tråkig när jag var barn. I den norska versionen av C&H har man nog försökt rikta den mot en yngre publik. Samma sak som med Peanuts. «Where is my mind» kommer från Surfer Rosa som är fortfarande en otroligt fräsch skiva som lätt platsar bland de fem bästa i alternativ generen.

  • mats

    Det var en utrolig vakker tese. Har ofte tenkt på hva som hender etter «let’s go exploring», (har prøvd å lese «Zits» som en forlengelse) men denne koblingen gir et tilfredsstillende svar.

  • Christine/AvelinaWent

    Tegneserieanbefalinger! Du nådde umiddelbart RSS-feeden min:)

  • chicida

    haha, tyler durden som tigern, det passer så bra! :D

Legg igjen en kommentar

