Altfor mye på en gang kan være ganske fint

Flamme Forlag forsyner meg med mange godsaker for tida. I helga fikk jeg intet mindre enn tre boksingler fra dem i posten. Hans Petter Blads De bibliotafe, Frode Gryttens dikt i Det norske huset og ikke minst Linn Strømsborgs Øya. Øya, hvor Linn oppsummerer Øyafestivalen, ble naturlig nok den første jeg leste (og jeg ble minnet på at jeg fortsatt angrer bittelitt på at jeg ikke dro dit, neste sommer blir det defintivt Øya på meg). Dette er anbefalt lesing for alle festivalelskere, i tillegg til Linns roman Roskilde, som kom ut tidligere i år.

Bøkene hoper seg opp fortere enn jeg kan lese dem. Jeg lover stadig meg selv at jeg ikke skal låne/kjøpe flere bøker før jeg har lest ut de jeg har stående, men plutselig får jeg hentebeskjeder fra biblioteket angående bøker jeg satte meg på venteliste på for lenge siden, og plutselig ser jeg en episode av Sex & the City hvor det refereres til J.D. Salinger, og så må jeg bare stikke innom biblioteket og låne Franny & Zooey.

En av tingene jeg liker best med Flamme Forlag er spalten der forfattere forteller hva de hører på når de skriver. Sist ut var Stig Sæterbakken, aktuell med romanen Ikke forlat meg. Et av bandene han sverger til som skrivemusikk er Backworld, som jeg hører på nærmest konstant for tiden etter at jeg leste Sæterbakkens omtale. Helt nydelig er det.

Stig Sæterbakkens Usynlige hender, er en av bøkene som har oppholdt seg på nattbordet mitt en god stund nå uten at det har blitt dens tur. Men jeg håper å komme til den snart, og kanskje neste år kan jeg få tid til Ikke forlat meg.

Nå for tiden prøver jeg å nedprioritere lesing, til fordel for å skrive selv. Jeg kjenner meg superskrivegira fordi NaNoWriMo starter til helga. For å hindre meg selv i tjuvstarte på manuset som skal bli til i november har jeg vendt tilbake til romanforsøket som jeg la litt på hylla i våres. Det var veldig fint å skrive på dette utkastet igjen og etter å produsert flere nye sider den sista uka begynner jeg å føle meg ganske full av optimistisk tro på at jeg kan fullføre det.

Litt skrivemusikk, anbefalt av Stig Sæterbakken og meg:

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “Altfor mye på en gang kan være ganske fint

Legg igjen en kommentar

