Skrivemåned

1872_Sholes_Type_Writer_Sci_Amer_Aug_10_OMÅ begynne på en roman er litt som å slutte og røyke. Som Mark Twain sa «Det er lett. Det har jeg gjort mange ganger.» Om å kutte ut røyking altså. Og romaner fikk han også skrevet. Det jeg mener er at mange planlegger å slutte og røyke. Gjerne erklærer man høyt og tydelig at nå skal man pokker meg slutte. Og så går det fint i noen dager, uker, måneder. Og så sprekker man.

Slik er det ofte når man prøver å skrive også. Man har gått lenge og tenkt at det hadde vært kjekt å skrive bok. Så får man en god ide. Man erklærer høyt og stolt at nå skal det jammen meg skrives bok, du har en strålende roman i hodet, det er bare å få den ut. Så begynner man å skrive. I begynnelsen går det lett, men så står du litt fast angående de mange valg en forfatter må ta, plotet mister drivet, du vet ikke helt hvor du skal ta dette, er det egentlig spennende nok, du har jo egentlig så mye annet å gjøre, du får aldri tid til å sette deg ordentlig ned med manus, og så stopper du opp.

Slik er det for mange som vil skrive, også for meg. Min løsning ble å la romanen ligge på ventehylla og heller skrive på kortere ting som føltes mer overkommelig. Men for litt siden kom det jammen meg enda en romanide snikende inn i hodet. Jeg kjente at jeg ble ivrig og fikk forfattersommerfugler i magen. Så kom spørsmålet om hvordan jeg skal komme lenger denne gangen før min indre tvil kveler prosjektet. Svaret viste seg å bli NaNoWriMo.

NaNoWriMo står for National Novel Writing Month, og er en slags konkurranse som går ut på at du skal skrive en roman på minimum 50 000 ord i løpet november. Først oppretter du en konto hos NaNoWriMo. 1. november begynner du å skrive (på din egen pc, skrivemaskin, notatbok, pergamentrull). Hver dag fører du inn hvor mange ord du har skrevet i ordtellingsboksen på kontoen din. I tillegg har NaNoWriMo forumer hvor du kan diskutere og stille spørsmål til andre deltakere. Du får også oppmuntrende e-poster med råd fra NaNoWriMos motivatorer.

Hele poenget er at de fleste at av oss jobber best med en deadline. Og det korte tidsrommet skal også oppmuntre deg til å kaste alle hemninger og skrive som en gærning før din indre kritiker rekker å protestere. Filosofien er «Skriv masse først, rediger etterpå».

writingbooks

Jeg har flere ganger tenkt at jeg så gjerne skulle hatt en skrivetrener. Jeg ser for meg en slik fotballtrener som de har i amerikanske high school-filmer. Han skulle stått over meg med streng mine, litt rød i ansiktet og kommandert meg til å gi ham ti sider fort som svint, hvis ikke blir det hundre push ups. Da skulle dere sett skriving. Foreløpig blir det NaNoWriMo som blir min forfattertrener.

I disse dager tenker og planlegger og plotter jeg i hodet mitt. Jeg gleder meg veldig til å komme i gang med skrivingen. Jeg kommer til å oppdatere her på sida om hvordan det går, og jeg håper dere lesere vil hjelpe til med å være litt streng fotballtrener med meg hvis jeg begynner å sakke bakut. Hvis jeg klarer dette har jeg kanskje et komplett romanutkast 30. november!

Og jeg oppmuntrer selvsagt alle andre forfatterspirer til å melde seg på. November er for skriving!

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

10 responses to “Skrivemåned

  • r4gni

    Ha! Så bra. Jeg har også bestemt meg for å gjøre det. Og kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Saken er, at en skrivetrener hadde virkelig ikke vært så dumt. Og heller ikke litt push-ups i mellom. :) Vi får se.

    Jeg er egentlig ikke bekymret for å ikke kunne skrive. Jeg er bekymret for kvaliteten. Når jeg har det i hodet mitt, er det veldig spennende og bra, men når jeg ser det på papiret, så tenker jeg hele tiden: Åh, nei, nå blir det altfor cheesy. Ugh. Jeg har lært å skrive journalistisk med mye oppbyggende kritikk, og strenge «det må du skrive på nytt» og mye pirking. Så det må man kanskje også ha når man skal skrive skjønnlitteratur, eller lengre tekster.

  • Rullerusk

    Jeg har også mest skriveerfaring og opplæring fra universitetsoppgaver og ikke minst journalistikk. Det gjør at jeg føler at jeg har bra kontroll på språket og et godt språk. Men i likhet med deg er jeg også veldig streng og kritisk når jeg skriver, fordi jeg er vant til å skulle være så stram og presis som mulig. Samt at jeg fryser helt hvis jeg skriver noe viser seg å ligne på en klisje.

    Kanskje vi må slutte å være så redd for å være litt cheesy? Slippe oss litt mer løs? Jeg tror det kan være sunt. Med måtehold selvsagt.

    Lykke til i november! Spent på å se hvordan det går med oss…

  • knirk

    Lykke til! Gleder meg til å lese når du blir publisert.

  • Rullerusk

    Hehe, takk for tilliten. Kommer til å trenge all oppmuntringen jeg kan få for å komme gjennom dette. :)

  • fred

    Ja, slapp av!

    Og ha med en blekksprut i boken!! (!!!)

  • Rullerusk

    Ja, blekksprut! Akvariescener tar seg alltid bra ut, gjør de ikke? Eller kanskje er tur til et fiskemarked i Tokyo? (Jepp, mine helter skal blant annet til Tokyo). Men da er jo blekkspruten død og ikke like morsom. Kanskje et besøk på en restaurant der de oppbevarer levende blekksprut i tanker og du kan peke på hvilken du vil spise, akkurat som på slike restauranter med fersk hummer? hm… mulighetene er uendelige!

  • Frøydis

    Lykke til! Jeg bestemte meg også for å være med i år, blir første gang. Bestemte meg mest for å ha noe å slappe av med, noe gøy, men innser at det blir temmelig anspent avslapping. Ikke har jeg noen plan eller idé heller. Hjelp! D:

  • Rullerusk

    Hei Frøydis! Gøy å høre fra andre WriMo-nybegynnere :) Vet ikke om det kommer til bli så avslappende nei, men gøy blir det jo! Du får bare ta det som det kommer. Et av slagordene til NaNoWriMo er jo «No plot, no problem!». Lykke til!

  • Marianne

    De bøkene du har bilde av der liker jeg veldig godt. Jeg skal også i år, for første gang!

  • Rullerusk

    Hei Marianne! Jeg har ikke lest noen av de bøkene da, bare fant et bilde av dem. Men det kan nok være kjekt med sånne bøker innimellom, jeg vurderer å gå til innkjøp av noe slikt en gang snart.

Legg igjen en kommentar

