Poesi mens vi puster 50

The Roses

All afternoon I have been walking over the dunes, hurrying from one thick raft of the wrinkled, salt roses to another, leaning down close to their dark or pale petals, red as blood or white as snow. And now I am beginning to breathe slowly and evenly – the way a hunted animal breathes, finally, when it has galloped, and galloped – when it is wrung dry, but, at last, is far away, so the panic begins to drain from the chest, from the wonderful legs, and the exhausted mind.

Oh sweetness pure and simple, may I join you?

I lie down next to them, on the sand. But to tell about what happens next, truly I need help.

Will somebody or something please start to sing?

– Mary Oliver

fra samlingen What do we know (2002)

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

7 responses to “Poesi mens vi puster 50

  • Lille søster

    Så morsomt at du også leser Oliver! Jeg har kjøpt denne boka, men ikke begynt på den ennå, siden jeg har begynt på to andre.

  • Rullerusk

    Jeg plukket opp navnet hennes på bloggen din for en tid tilbake og fikk lånt denne boka. Likte ikke alt like godt, men syntes hun er en interessant poet. Annerledes enn hva jeg vanligvis leser.

  • villkatta

    Jeg har aldri lest Mary Oliver før, men dette likte jeg godt. Blir nødt å ta meg en tur ned på biblioteket.

    Takk for tipset!

  • Lille søster

    Så fint at du plukket opp navnet hennes hos meg. Jeg har akkurat oppdaget henne, og synes hun har mye fint.
    Hadde vært morsomt å vite hvilke favorittpoeter du har. Ser jo at du er oppdatert på nyere, norsk.

  • Rullerusk

    Villkatta: hihi, gøy at du følger opp her etter hva vi pratet om i kommentarfeltet til Virrvarr. Sånn skal det være! Takk for kommentaren :)

    Lille søster: Hm, favorittpoeter… Jeg har noen favoritter blant «klassikerne». F.eks var det Baudelaire og Emily Dickinson som lærte meg å like poesi. Det er først de siste to årene at jeg virkelig har begynt å lese poesi aktivt og da har det blitt mest norsk samtidspoesi, rett og slett fordi det er lettest tilgjengelig. Jeg skulle gjerne satt meg mer inn i ny poesi fra utlandet, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne for å få oversikt. Så jeg vil gjerne ha tips om ikke-norsk poesi!

    Ellers er jeg altså veldig begeistret for E.E. Cummings, Tone Hødnebø, Janne Marie Fatland, Vilde Heggem, Hanne Aga, Edith Södergran, Tua Forsström, Kristin Berget, Hilde Myklebust, Inger Christensen…

    hm, det er nesten bare damer på den lista. Jeg har en tendens til å mest lese kvinnelige lyrikere, uten at jeg helt vet hvorfor. Det er også en ting jeg har tenkt til å gjøre noe med.

  • fred

    For tips om ikke-kvinnelige samtidspoeter synes jeg du skal sjekke ut poesihyllen i skandinaviskavdelingen på norli. (Du trenger jo ikke kjøpe noe, bare sjekke ut, lese litt, notere litt og så dra på biblioteket etterpå.) (Den hyllen er forøvrig verdt en inspirasjonstur for både kvinner og ikke-samtidige også, altså. Både Södergran og Christensen er fast inventar, så jeg gjetter at den finnes mer i den duren. Og annet også da.)

  • Rullerusk

    Takk for et utmerket råd. Will do!

Legg igjen en kommentar

