I landet av ville ting

Snart kommer filmen Where the wild things are, basert på boka ved samme navn. Filmen er regissert av superkule Spike Jonze som i tillegg til å lage en rekke unike musikkvideoer har regissert filmer som Being John Malkovich og Adaptation, og den superhippe forfatteren Dave Eggers har bidratt til manuset (han har forresten også skrevet manus til indiefilmen Away we go som går på kino nå sammen med kona). Dette burde tyde på en fantastisk og lekende og særegen opplevelse.

Where the wild things are er en barnebok av Maurice Sendak som ble utgitt i 1963. Den handler om den uregjerlige gutten Max, som etter å blitt sendt til sengs uten kveldsmat, drømmer seg bort til landet hvor de ville bor. I filmen blir alt dette billedliggjort ved hjelp av ekte skuespillere, dukker og dataanimasjon.

Jeg ser aller mest fram til å se en film med faktiske puppets, ikke bare dataanimasjon. Ny teknologi er vel og bra, men det er en egen sjarm ved dukker på film. Klippene fra Where the wild things are brakte tankene mine over på en favoritt fra barndommen, Labyrinth. Der møter vi en purung Jennifer Connelly som må vandre en farefull ferd gjennom en labyrint i et magisk rike for å redde lillebroren sin som er kidnappet av tussekongen, spilt av ingen ringere enn David Bowie. Bowie har vel knapt vært stiligere enn han er i denne filmen.

Where the wild things are har USApremiere 16. oktober. Har ikke funnet noen dato for når den kommer til Norge. Vi får smøre oss med tålmodighet og kanskje se Labyrinth om igjen i mellomtiden.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “I landet av ville ting

  • kristin

    Jeg er så enig i det du sier om dukkespill! Jeg har også tenkt det samme om tegnefilmene – bare fordi animasjonsteknikken er så bra, håper jeg vi får se tegnefilmer fremover også?

  • knirk

    Jaaaaaaaaaaaaaa, jeg elsket den boka da jeg var liten. Og nå fikk du meg til å tenke på Labyrinth – det begynner å bli en stund siden.

Legg igjen en kommentar

