Tegneserietorsdag presenterer: Blacksad

blacksad_coverEn stereotyp vi (nesten) aldri blir lei er den livstrette og hardkokte, men innerst inne godhjertede, privatdetektiven.

Blacksad er en etterforsker som holder til i hva jeg tolker til å være 50-tallets New York. Kjederøykende, kledd i trenchcoat og med mer enn en svikefull femme fatale i kjølvannet, vandrer han rundt i den skitne storbyens gater og roter seg bort i den ene stygge saken etter den andre.

I boka som har kommet på norsk er de tre første historiene om Blacksad samlet. I den første saken skal han oppklare mordet på en gammel flamme, og sporene fører ham langt inn i maktens korridorer. Han får mye bank på veien, men takket være utholdenhet, listighet og hjelp fra uventet hold kommer vår helt fram til sakens kjerne.

I den andre saken blir ting mer politisk når bortførselen av en liten jente i byens dårligere nabolag leder Blacksad til en politisk gruppe som preker høyt om renhet og rasehygiene.

I den tredje saken stiger den politiske temperaturen ytterligere når det handler om kald krig, atomtrussel og amerikansk klappjakt på kommunister. Blacksad blir nok en gang dratt inn i dramatiske begivenheter og livet til et av hans gamle idoler kan stå på spill. Og selvsagt er det nok en forførende kvinne involvert.

Jeg synes det er ganske gøy å se det gamle grepet med dyr i menneskeroller i en tegneserie for voksne, det finnes jo andre eksempler på dette, men fortsatt uvanlig nok til at jeg likte det. Det er også ganske artig at skaperne har gjort vår helt til et kattedyr. Både katter og bakgatedetektiver er jo kjent for å ha ni liv og alltid lande på beina uansett hvor mye bråk og bank de får.

Illustrasjonene i Blacksad er helt nydelige. Jeg var hele tiden full av konflikt mellom trangen til å bla gjennom som fort som mulig i den spennende historien, og lysten til å se lenge på hver side for å virkelig nyte kunsten. Det er to spanjoler som står bak dette verket. Juan Guarnido illustrerer og juan Diaz Canales skriver historiene.

Blacksad byr deg på klassisk noir i tegneserieform med en helt som bærer rollen sin godt. Dette er hardkokt storbykrim på sitt beste.

Blacksad NY 70x100-web

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

7 responses to “Tegneserietorsdag presenterer: Blacksad

  • spacewang

    Begynner å virkelig digge tegneserietorsdag. Må erklære meg som en stor fan av den boken. Kudos rullerusk. Hva med øl og litt seriepreik snart?

  • stiftet

    Kanske det kolaste med Black Sad är den elegenta «The New Yorker»- stilen. De flesta damer som är med i serien är väldigt sofistikerade i klädsstil, precis som man ser i gamla nummer av «The New Yorker» från femtiotalet. Möbler och interiörer är har också en väldigt hipp design för att vara amerikanskt femtiotal. Fantastiska paneler med många fina detaljer ganska träig och pastischartad story men väl värd att läsa.

  • Stjernesøkeren

    o_O Skjebnen vil at jeg skal lese Blacksad! Jeg har aldri hørt om den før, og i går var det først en kompis som skravlet om det på MSN, og så poster du dette… Jeg må nok ut og shoppe :D

  • Rullerusk

    spacewang: Så bra at du liker spalten, selv om jeg vel skal anstrenge meg rimelig mye for å finne noe å anbefale som du ikke har lest allerede, hva? Øl og seriepreik høres bra ut, hva med neste uke? Let my people call your people.

    Stiftet: Den fantastisk kule og gjennomførte stilen er definitivt det beste ved denne serien. Selv om jeg synes storyen er spennende og.

    Stjernesøkeren: Synes absolutt at du skal høre på skjebnen. En meget god investering dette her.

  • Hverdagsmirakelet

    Hail for Blacksad! Serien går forresten i EON også:)

  • Virrvarr

    Jeg liker allegorien med dyr med hvit pels og dyr med sort pels satt mot tradisjonell rasisme. Det er en storslagen tegneserie.

  • vaarloek

    Ja, nettopp; EON! Der var det jeg hadde den fra. Har bare lest en del i føljetongen, men likte den virkelig. Skal begynne å fordype meg litt mer i tegneserier, og denne er def på lista :)

Legg igjen en kommentar

