Høstmusikk Vol. 2.2

Høsten er en fin tid for å være inne og gjøre koslige ting. Bake eplekake for eksempel. Høsten gir oss mange fine epler, og eple og kanel er høstsmaker. Her er oppskriften på min mors eplekake. Den skal jeg bake til middagsgjestene som kommer til oss senere i dag. Jeg lover at den er veldig, veldig god (selv om min selvsagt aldri blir like bra som den mamma lager, rart det der).

Eplekake

100 g margarin

2 dl sukker

1 egg

4 dl hvetemel

2 ts bakepulver

1,5 dl melk

2-3 epler

Sukker & kanel

Margarin og sukker røres hvitt. Bland så i egget. Sikt hvetemelet, ha i bakepulver og melk. Rør glatt.

Røra helles i en smurt form. 2-3 epler skrelles og deles. Sett bitene ned i røra. Strø sukker og kanel over. Stekes på 200 grader i 55 minutter. Nytes helst varm sammen med litt iskrem.

Mens jeg baker liker jeg å høre på musikk. Så her er en ny runde høstmusikk til å sette ekstra smak på kaka.

Cowboy Junkies – Blue Moon Revisited

Eddie Vedder – Long Nights (Into the Wild Soundtrack)

Aimee Mann – Deathley

Peggy Lee – Why Don’t You Do Right?

Tom McRae – The Boy With The Bubblegun

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

4 responses to “Høstmusikk Vol. 2.2

  • fred

    Om du gidder å bli med og plukke epler i hagen til mapa en dag blir de veldig glade! Vi kan nok ikke bake sammen desverre, for da foretrekker jeg noe lett og dansete, som radio latinamerika.

    Jeg ble med dette nysgjerrig på om du er en sånn som nitidig og nøye putter i eplebitene eller ikke.

  • Rullerusk

    Du og den rare musikken din ;)

    Hm, kanskje epleplukking kunne fristet meg ut på vestkanten ja…

    Og ja, jeg er veldig nøye med både skrelling av eplene, kutte dem opp i passe biter og dandere dem på en pen måte. Så vet du det. Jeg _leker_ ikke eplekakebaking.

  • Bente

    Prøvde din mors eplekakeoppskrift i gårkveld. Nammenam! Regner med at restene gjør lykke på jobben i dag.

  • Rullerusk

    Så koslig at du testet oppskriften og likte den. Den er veldig god ja! Håper kaka gjorde suksess på jobben din og. :)

Legg igjen en kommentar

