Full kulturfart

Kulturhøsten har virkelig satt inn med full styrke. Hver dag denne uka er det opptil flere arrangementer jeg gjerne skulle vært på. På mandag var jeg på Blå og så det fantastiske bandet Deerhoof. I går var jeg igjen på Blå og overvar sesongens første Litteratur på Blå. I dag hadde jeg egentlig tenkt meg på høstens første forfatteraften på Mono, men fant ut at min kulturelle utholdenhet sviktet. Jeg ble hjemme på sofaen sammen med katten. Som kulturelt alibi har jeg min splitter nye Moleskin-notatbok. Jeg har funnet ut at å hele tiden skulle skrive på en pc kan virke hemmende på kreativiteten. Det blir liksom så tiltak. Jeg gir meg selv prestasjonsangst når jeg nærmest sier høyt; «Nå skal jeg skrive» og åpner Word. Løsningen var å investere i en notatbok.

Og nå som jeg har prøvd den så skjønner jeg greia med moleskin, notatboka mange skribenter sverger til. Den er god. Den er god å holde, god å skrive i. Og så er det følelsen av å være en del av den litterære tradisjonen bare fordi man har en moleskin i veska som man kan fiske opp og skrive i på t-banen, på kafé eller i lunsjpausen på jobb. Det kjennes godt ut.

Og så liker jeg å skrive med blyant. Blyantsetningene ser så snille ut. De er litt mykere og mer fleksible enn svart blekk. Det kjennes ikke så endelig og alvorlig ut å skrive med blyant. Og det virker. Med min nye moleskin og blyant har allerede flere tekster og ideer kommet til verden.

Men tilbake til kulturhøsten. Tirsdag 15.september debuterer jeg som arrangør og intervjuer på Blå. Temaet er «Skjønnlitterære bloggere». Jeg har invitert Rune F. Hjemås og Linn Strømsborg som begge er garvede bloggere og ferske forfattere til  å snakke med meg om hvorfor man blir en skjønnlitterær blogger og hva det har å si for hvordan man utvikler seg som forfatter, samt selvsagt en del andre ting. Jeg håper dere vil komme, jeg tror dette kan bli veldig gøy.

Mer reklame: tirsdag 29. september skal jeg ha et forfatterintervju på Blå. Hanne Ørstavik kommer med ny roman denne uka og hun kommer til Blå for å snakke med meg om den. Ørstavik har vært en av mine forfatterhelter i flere år, og jeg ser veldig fram til å intervjue henne. Hun er en svært spennende dame, med mye interessant å si om språk, erkjennelse og litteratur, så jeg anbefaler alle på det sterkest å ta turen.

Mer informasjon og fullstendig program for Litteratur på Blå finnes her: http://www.litteraturpabla.no/

Nå skal jeg returnere til mine skjønnlitterære forsøk. Jeg blir nok aldri en ren skjønnlitterær blogger, men jeg håper å dele noen av mine nye tekster med dere her etterhvert.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

4 responses to “Full kulturfart

  • Avil

    Eg er så veldig, veldig enig i dei snille blyantsetningane! Eg har i tillegg til vakre notatbøker også slike stygge skriveblokker med glorete oransje pappforsider.
    Skriving handlar jo om 24% bli i stolen, 24% finte ut indre sensorkorps, og så varierer dei resterande 52% med det der med talent, innhald, form, noko å melde og alt slikt-

    :-)

    Og så er eg grusomt og mørkegrønt misunneleg på folk som bur i Oslo. Verkeleg, verkeleg. Veldig, veldig.

  • Rullerusk

    Den prosenregningen der virker ganske korrekt ja. :)

    Synd at du ikke har anledning til å være blant oss her i Oslo oftere, Avil. Om det er noen trøst så gjør Litteratur på Blå lydopptak av arrangementene sine og legger de ut som podcast på hjemmesida.

  • Tina

    Skulle oenske ae kunne komme! Maa nok sjekke ut podcaster her. :) Lykke til! :)

  • Rullerusk

    Takk, Tina. Skal si i fra når det er pocaster klare for lytting. :)

Legg igjen en kommentar

