Poesi mens vi puster 44

alt kunne vært noe annet

gå og legg deg igjen så tar vi det forfra

man kan, som du vet, forandre historien ved hjelp av ørsmå

bevegelser

la oss si

at støvkornet som danser foran speilet i berlin ikke faller

at flua i vinduskarmen  i belfast ikke ikke blir truffet

av hånda som slår

at jenta som kneler foran senga i praha leser

forrige side om igjen

at nattoget fra madrid blir to minutter forsinka

at dette

og en hel rekke andre bevegelser

kunne gjøre den natta

det døgnet

det året til noe

annet

enn den/det ble

det er derfor jeg så sikkert kan si

at ting ville vært annerledes

om jeg bare

hadde sagt ja på de stedene jeg sa nei

kvelden før

den morgenen

den dagen

det året

og jeg ville ikke vært sint og du ville ikke vært sint og jeg ville

sovet og du ville sovet og

jeg ville våknet og du ville våknet og hjertet mitt ville slått og

hjertet ditt ville slått

og alt ville vært til å leve med

-Monica Isakstuen Stavlund

fra diktsingelen Sånn, borte (2008)

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

