Å bokglede seg

Å glede seg er noe av det beste som finnes. Bare tenk på følelsen fra da du var liten og lå i senga kvelden før bursdagen din eller julaften. De siste dagene har jeg tittet på høstlistene til landets forlag og kjent den samme spenningskriblingen i magen. Ferske titler med tilhørende omtaler ligger og lokker som pent innpakkede presanger. Noen bøker har kommet ut allerede. Jeg er bare nødt til å få tid og anledning til å plukke dem opp. Andre lar vente på seg en  liten stund til.

Nye bøker jeg gleder meg til å lese i høst:

Indianarar – Rune F. Hjemås

Denne har jeg akkurat fått i min besittelse. Jeg har vært veldig spent på fortsettelsen av Hjemås’ forfatterskap etter den fine debuten Eg er ikkje redd, eg er ikkje redd. Hittil virker denne novellesamlingen lovende.

48 Rue Defacqz – Hanne Ørstavik

Ørstavik har i flere år vært en av mine yndlingsforfattere, så når hun kommer med ny bok er det grunn til glede. Den handler visst om litteratur, arkitektur og kommunikasjon, og helt sikkert mer.

Perlebryggeriet – Jenny Hval

Jenny Hval har de siste årene vært framtredende som skribent og som musiker under navnet Rockettothesky. Musikken hennes er mørk, mystisk og eklektisk. Jeg er veldig spent på hvordan det kunstneriske uttrykket hennes blir i romanform.

Loveprosjekt – Inger Bråtveit og Cecilie Hansson

«Ei dialog-poetisk undersøking av kjærleiken og seksualiteten» i følge forlaget Oktober. Både denne beskrivelsen og utdragene jeg har lest gjør meg svært lysten på å lese denne diktsamlingen

Pixley Mapogo – Tore Renberg

En publikumsfrier? Renberg kommer med sin fjerde bok om Jarle Klepp. Jeg elsket Mannen som elsket Yngve og Kompani Orheim, men ble ganske skuffet over Charlotte Isabel Hansen. Hvordan blir det denne gang?

Rust– Pedro Carmona-Alvarez

En bok jeg grugleder meg til . Denne mursteinen av en immigrasjons- og oppvekstroman virker spennende. Samtidig vegrer jeg meg ofte for nettopp mursteinoppvekstromaner. Men jeg har veldig lyst til å like denne boka.

Mount Tupelo – Agnar Lirhus

Agnar Lirhus har gitt to romaner som begge har hintet om stort talent, men uten å lykkes helt. Har det hjulpet med trening i manusskriving for Hotel Cæsar tro?

et øyeblikk noen tusen år – Hege Siri

En diktdebut. Jeg tittet såvidt på noen sider i bokhandelen i dag, og jeg gleder meg til å lese mer.

Ramstein Pensjonat – Sigrid og Guri Sørumgård Botheim
En merkelig og eksperimentell debutroman skrevet av to søstre. Rune Hjemås har gjort et flott intervju med begge om boksamarbeidet deres

Jeg har sommerfugler i magen, som små flaksende boksider.

Hvilke bøker gleder dere dere til?

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

9 responses to “Å bokglede seg

  • knirk

    Moro! Jeg gleder meg til å lese dine omtaler etterhvert som du leser, så skal jeg plukke et par som jeg selv skal lese.

  • Lille søster

    Ramsteins pensjonat høres ut som en uvanlig bok! Intervjuet var jo kjempemorsomt.
    Jeg har tenkt å lese flere av bøkene du lister opp. Det blir spennende å se hvordan Jenny Hval skriver.

  • Mikkel

    Er 500-og-noe sider inn i Carmona-Alvarez nå. Synes så langt den er bra, men ikke fantastisk. Det som er om oppvekst har man lest en del ganger før, men det er heldigvis ikke SÅ mye av det.
    Forøvrig en del små hint og referanser til latinamerikanske forfattere jeg liker, og det er jo alltid gøy. Det er et kapittel der jeg er overbevist om må være en hyllest til Roberto Bolaño :)

  • Rullerusk

    Knirk: Kult. Fint at du fortsetter å gi norsk samtidslitteratur en sjanse ;)

    Lille søster: Ja, det er et gøy intervju. Nesten umulig å ikke bli nysgjerrig på boka. Gleder meg til å sammenlgine omtaler med deg .

    Mikkel: hm, vet fortsatt ikke om jeg er klar for 730 sider hvis det ikke fantastisk. Er heller ikke så veldig inne i latin-amerikansk litteratur (jeg syntes 100 års ensomhet var kjedelig). Men jeg har uansett satt meg på bibliotekets venteliste på denne.

  • Mikkel

    For å presisere, så er det Julio Cortazar og denslags, ikke magisk realisme og bokklubbkjerring-opplegg. Er ikke så svak for Garcia Marquez selv.

  • Rullerusk

    Har ikke hørt om Cortazar må jeg innrømme. Min kjennskap til latinameriansk littetarur begrenser seg til at jeg har lest Åndenes hus (som jeg likte) og 100 års ensomhet (som jeg ikke likte). Borges står på leselista mi, men har ikke kommet så langt. Skal skrive opp navnet til Cortazar og.

  • vaarloek

    også spent på Jenny Hval. litt ambivalent forhold til henne som intervjuer, all den tid jeg stadig vekk syns tekstene handler mer om henne enn om intervjuobjektet, eller artikkelemnet. ofte spennende betraktninger og fine setninger, men litt mye «jeg». roman er annerledes.

    men LIKTE DU IKKE HUNDRE ÅRS ENSOMHET? for real? den er ca yndlingsboka mi, jo :P foretrekker den over Åndenes Hus. noe med Marquéz og språket hans, det bobler liksom ut av sidene. vurdert å gi den en sjanse til? likte den enda bedre 2nd time around. men da preika den jo allerede til meningheten… haha, nå ler jeg litt av min egen språklige finurlighet.

  • Rullerusk

    Jeg liker veldig godt musikk-spalten til Hval i Klassekampen. Men hun skuffet da hun skulle intervjue Sara Stridsberg live på Litteraturhuset. Mye skravling og henne selv i fokus ja. Men det har jo ikke nødvendigvis noe å si for om romanen er bra nei.

    Nei, jeg klarte ikke å lese ferdig 100 års ensomhet. Det ble liksom for mange folk og for mange lange utlegninger om alt mulig rart. Ble bare litt for skravlete mener jeg å huske. Da jeg etter å ha lest mer enn 200 sider fortsatt tenkte at jeg egentlig blåser i hvordan det går med disse folka gadd jeg ikke mer og la den bort. Tror nok ikke jeg kommer til å prøve meg igjen med det første.

  • Lucky Linda

    Elsker den første Rockettothesky – skiva, så Perlebryggeriet skal jeg prøve meg på.
    Takk for tips!

Legg igjen en kommentar

