Et snev av Roskilde

Det ble ikke så mye festival på meg i sommer. Hver sommer de siste årene har jeg vært enten på Øya eller Roskilde eller begge. Men ikke i år. I år var det ingen som skulle på Roskilde og på Øya var det ikke noe som trakk nok til å bruke nesten 2000 kroner på et pass. Dermed endte jeg opp med én dag på Oslo Live og Månefestivalen. Særlig på Månen var det fint, med mye bra musikk og flott stemning. Og dermed trodde jeg at det var det for i år. Men den gang ei. På tirsdag var jeg på Gloria Flames på Grønland. Der ble det arrangert en en-timers festival med en litteraturscene og en musikkscene.

Anledning for minifestivalen var at Linn Strømsborg har sluppet boka Roskilde. Jeg kjøpte den i sommerferien min og jeg leste i den på veien til og fra Gloria Flames på tirsdag. På minifestivalen fikk jeg den signert. «God festival» skrev hun.

Linn Strømsborg har vært på Roskilde fem ganger. I boka Roskilde tar hun for seg festivalen dag for dag. Fra warm up og teltoppsetting, kjøping av det første ølbrettet, til den første store konserten på Orange og til bålbrenningen den siste kvelden og den rare følelsen man får den siste dagen, da alle drar og du ser at festivalområdet faktisk er et jorde og det er søppel og firkantede flekker etter telt overalt.

Jeg har vært på Roskilde fire ganger. Det er uten tvil en unik opplevelse. Jeg har hatt det mye gøy der, selv om jeg nok ikke ble like forelsket i festivalen som Linn ble. Sist jeg var der var i 2007 da festivalen virkelig holdt på å regne bort. Jeg lurer på om jeg kommer til å dra dit igjen. En del av meg har lyst. En annen del av meg tenker «I’m to old for that shit».

Å lese Roskilde var et fint gjensyn med festivalen. Det var fint å kunne føle på stemningen fra Roskilde uten selv å måtte drikke den varme ølen, puste inn stanken fra urin som ligger langs gjerdene eller tømme sølevann ut av skoene. Men hallo, Roskilde er masse bra og. Og de tingene er også i boka.

Roskilde er fortalt gjennom et jeg. En jente som er på festivalen sammen med vennene sine. Hun tenker mye på festivalene som har vært før og på gutten hun har pleid å være der sammen med, men som hun ikke er sammen med i år. I år treffer hun en ny gutt, det er ny festivaltid.

Det jeg liker best ved denne boka er hvordan den formidler det kollektive. Selv om det er er jeg som snakker er det «vi» som er viktigst. Roskilde handler om fellesskap, om massen, om å være nær mange tusen andre mennesker på et bittelite området og om den helt særegne stemningen som oppstår. Roskilde er en helt egen følelse. Og jeg synes Linn Strømsborg har klart å formidle den følelsen på fantastisk bra måte.

Jeg er støvet du puster inn når det er gult mot sola, jeg er gresset som stikker under de bare føttene dine, jeg er leira som stivner noen timer etter at regnet har stoppet opp, […] jeg er de oppsatte gjerdene som viser hvor skillet går mellom de som har og ikke har festivalbånd, jeg er synet som møter deg om natta når det allikevel er lyst her, takket være lyskasterne, vaktenes lommelykter, hodelyktene til de som leter etter do, mobiltelefonene som skinner når dere ringer hvernadre, når dere sender signaler gjennom meg, gjennom lufta, jeg står ved teltet, kommer du snart?

Minifestivalen på Gloria Flames hadde også masse bra stemning. Linn leste fra boka, det var flott musikk og jeg traff mange hyggelige mennesker som jeg skravlet i vei med, både folk jeg kjente og folk jeg aldri hadde møtt før. Det var som et snev av Roskilde.

IMG_0499

Linn leser.

IMG_0500

Linn fra annen vinkel.

IMG_0510

My Little Pony spilte. Et meget sjarmerende band.

IMG_0518

Manatee Racket heter disse gutta. De var sinnsykt kule og med skikkelig scenetekke. Jeg spår at de vil bli store i en ikke for fjern framtid.

IMG_0525

Til sist spilte Tim. De har vært et av Linns favorittband siden hun så dem på Skuret for flere år siden.

Så skålte vi for Linn og for Roskilde.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

5 responses to “Et snev av Roskilde

  • Aina

    Det var eit veldig fint utdrag!
    Eg har aldri vore nokon festivalperson. Eg har vore ein gong på Quart, som er ein såkalla nydusja festival, eit par dagar på Moldejazz og Øya. Eg trur det er litteraturfestivalar som er min arena. Men der bur ein jo på hotell…

  • Rullerusk

    Jeg har aldri vært på litteraturfestival, det må jeg definitivt få gjort noe med.
    Jeg liker veldig godt å være på festival, det er som sagt noe med den særegne stemningen som oppstår. Men jeg har desverre blitt mer komfortabelt anlagt med tiden, så nå blir det mest nydusjafestivaler på meg og.

    Men å lese «Roskilde» kan uansett anbefales, selv om man ikke er en gjørmefestivalperson :)

  • Hjorthen

    Og Linn er vel identisk med Linn som skriver Strekhjerte, og da vet alle som har vært innom den bloggen at Roskilde definitivt bør opp opp på leselista.

    http://www.strekhjerte.com/blog/

  • Rullerusk

    Det stemmer det. Strekhjerte-fans, kjenn deres besøkelsestid!

  • Julekalender: Luke 5 « Rullerusks rablerier

    […] Jeg har skrevet om Roskilde og den flotte releasfesten på Gloria Flames i en tidligere bloggpost. […]

Legg igjen en kommentar

