Bøker som gror på deg

To ting jeg er veldig glad i er bøker og planter. Begge er helt essensielle for at et rom skal føles godt ut. I stua mi har jeg ikke plass til bokhyller (de står på soverommet og på kontoret), men jeg kompenserer med å ha minst et par stabler med bøker liggende på stuebord og skap. Også har jeg selvsagt grønne planter. Jeg er desverre langt fra så flink med planter som jeg er med bøker. Jeg vanner jevnlig, tørker støv av bladene når de blir grå og prøver å huske hvilke som ikke skal ha direkte sollys. Plantene mine holder seg slik i live, men ser på langt nær så flotte ut som da jeg kjøpte dem. Verken fredsliljen eller vinterkaktusen har blomstret på lenge. Men jeg er glad i dem og det er jo det som teller eller hva?

Kanskje jeg hadde blitt en mer entusiastisk blomstersteller hvis jeg fikk kombinere bok og plante på en mer direkte måte? I Japan (hvor ellers?) har man noe som heter «honbachi»; blomster plantet i bøker! Det ser utrolig flott ut!

honbachi_main

Vurderer å bestille en slik så fort jeg finner ut av de japanske kjøpsinstruksjonene…

http://www.tokyopistol.com/goods/honbachi.html

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

4 responses to “Bøker som gror på deg

  • Stjernesøkeren

    Det kan vel umulig være så vanskelig å få til? Finn en passe tykk bok, finn en passe stor og litt flat plasteske, skjær hull i bok med tapetkniv (jeg lagde meg en gjemmestedsbok som liten, og gjorde akkurat det) – sett plasteske nedi (IKEA eller Tupperware har så mange størrelser at noe må jo finnes som passer!). Legg til jord, plante og voila :D

  • StineMa

    Lekkert! Kanskje jeg må prøve ut teknikken til Stjernesøkeren? Men i så fall må jeg gå til innkjøp av en tykk bok på loppis for jeg har ikke hjerte til å gjøre det med noen av de jeg har i bokhyllene.

  • Rullerusk

    Hjelp, jeg tviler på at jeg er handy nok til å få til noe slikt (skjønt hva har man ellers en mann til?). Jeg strever tross alt med å få tiltak nok til å henge opp bildene som jeg rammet inn for flere uker siden. Men rapporter gjerne hit hvis dere forsøker dere på hjemmelaget honbachi og fortell hvordan det gikk! Lykke til!

  • Stjernesøkeren

    Loppisbok er nok helt klart det beste :) For min del har jeg ubegrenset tilgang til enorme programmerings bibler fra jobben (er bibliotekar og holder pr tiden på med et kasser og kast prosjekt…) men det spørs om det liksom får den helt store swungen med en kaktus i en HTML-bibel >< Skal se hva jeg får til – bilder følger ;)

Legg igjen en kommentar

