Hva lusker i mørket?

Tegneserier er fint året rundt, men kanskje enda bedre om sommeren når man trenger masse underholdende ferielektyre. Derfor skeiet jeg ut på Outland for litt siden og kjøpte en stor bunke med nye album. Blant dem var alle de fire heftene som hittil har kommet ut om den unge og driftige Courtney Crumrin. Den anbefales til alle som i likhet med meg mener at overskyede sommerdager er perfekte for å drømme seg bort i cute goth-mysterier.

Courtney Crumrin er en skarp og temmelig egenrådig jente. Foreldrene hennes er bare opptatt av å tjene penger, de har aldri tid eller fantasi til å fortelle eventyr eller gå en tur i skogen. Når fortellingen om Courtney Crumrin starter flytter hun og foreldrene inn hos hennes grandonkel Aloysius Crumrin. Snart viser det seg at den eksentriske gamle mannen i det store mystiske huset er en stor trollmann. Og når Courtney etterhvert blir kjent med den magiske verden oppdager hun at hun også har spesielle evner.

Det som gjør disse bøkene så bra, i tillegg til de nydelige tegningene og spennende historiene, er at Courtney er en heltinne som er langt fra udelt snill. Hun blir glad i folk og prøver ofte å gjøre det hun synes er rett, men hun er også ganske likegyldig ovenfor skjebnen til folk hun ikke liker. Hun kan slik minne om en karakter fra Roald Dahls univers. Jeg liker også at flere av fortellingene ikke har noen happy ending. Det er Courtneys dannelsesreise vi ser og en av livets harde lekser er at ting langt fra alltid går din vei og at dårlige ting skjer med bra mennesker (eller vesener). Forhåpentligvis vil ikke Courtney miste motet av den grunn og jeg venter spent på bind fem i serien.

crumrin

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “Hva lusker i mørket?

  • Delirium~ / fifrildi

    Hurra! Jeg elsket tegningene hans i GloomCookie :D Denne er nå behørlig skrevet ned på listen min.

  • Rullerusk

    Ja, stilen til Ted Naifeh er utrolig kul. Også kan han skrive i tillegg! Jeg liker også Gloom Cookie, men skulle ønske Ted hadde fortsatt som tegner hele veien. Syntes tegningene i fx det siste albumet er altfor humorserie-aktig og serien mistet da litt av sin gotiske sjarm.

  • Delirium~

    Jeg er absolutt fullstendig enig, den serien tok en gigantisk fall da hun skiftet tegner.

  • Mummimamma

    Da har jeg vært på Outland og kjøpt tegneserien. Ble liggende og lese til kl 0030 i natt. Ikke bra når det er første uka etter sommerferien og døgnrytmen ikke er helt på plass. Men var det mulig å legge vekk bøkene? Nei. Heldigvis kom jeg bare halvveis og har to bøker å glede meg til i kveld. :-)

  • Rullerusk

    Så bra at du likte dem! (selv om det gikk ut over nattesøvnen) Courtney er knallbra!

    Jeg skal på Outland etter jobb i dag og kjøpe nye Fables. Gleder meg!

  • Nye skriblerier « Rullerusks rablerier

    […] månedene. Den er litt inspirert av Neil Gaimans univers, kanskje særlig The Graveyard Book og av tegneserien om Courtney Crumrin av Ted Naifeh.  Jeg har en bra følelse for denne historien, og viktigst av alt: jeg koser meg […]

Legg igjen en kommentar

