Poesi mens vi puster 40

efteråret findes; eftersmagen og eftertanken

findes; og enrummet findes; englene,

enkerne og elsdyret findes; enkelthederne

findes, erindringen, erindringens lys;

og efterlyset findes, egetræet og elmetræet

findes, og enebærbusken, ensheden, ensomheden

findes, og edderfuglen og edderkoppen findes,

og eddiken findes, og eftertiden, eftertiden

-Inger Christensen

fra samlingen Alfabet (1981)

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

4 responses to “Poesi mens vi puster 40

  • knirk

    Omg.
    Jeg leser ikke poesi.
    Jeg skjønner nemlig ikke poesi.
    Og så leste jeg dette.
    Og ble helt satt ut.
    Så utrolig utrolig utrolig nydelig.
    Er det hun som døde nylig?
    Hva er elsdyret?
    Jeg har lyst på et elsdyr.

  • Rullerusk

    Det fine med poesi er at man ikke er nødt til å skjønne det for å kunne like det og nyte det. Det var da jeg forstod dette at jeg begynte å like poesi. Man må ikke tolke dikt for å finne «meningen» slik vi lærte på skolen. Man kan bare lese dem og nyte ordene og fundere over assosiasjonene og tankene man får.

    Inger Christensen er hun som døde for litt siden ja.
    Jeg forestiller meg at et elsdyr er et lite fabeldyr som spruter ild (nærmest en liten drage). Men antakelig er det noe helt annet.

  • Jarle

    Elsdyr — det er vel … ELG. Blir ikkje mindre magisk av det, blir det vel. Elgen finst…

  • Rullerusk

    hehe, jeg digger det når ord fra andre språk får meg til å tenke på noe skikkelig eksotisk også betyr det noe helt vanlig. Jeg har fx problemer med å akseptere at «cucumber» betyr «agurk». Cucumber er for meg et spennende ord som får meg til å tenke på underlige frukter fra fjerne strøk. Men jeg er nå veldig glad i agurk da, så det er for såvidt fint at den har et tøft navn på engelsk.

    Og ja, elgen er magisk den. :)

Legg igjen en kommentar

