Bydager

Jo lenger jeg bor her i Oslo, jo mer glad blir jeg i byen. Oslo har særlig to dager jeg liker godt; det er dagen for lysvandring langs Akerselva om høsten, og så er det musikkens dag nå om sommeren. Forrige lørdag var det tid for Musikkfest Oslo og sola smilte heldigvis ihvertfall sånn halvveis til oss. Jeg og en venn var tidsnok ute til å få med oss den første konserten på scenen utenfor Blitzhuset som nå ser så flunka nytt ut at det knapt er til  å kjenne igjen. Kun de spraymalte vindusrutene avslører dets anarkistiske sjel.

Vi rigget oss i hvertfall til midt i Pilestredet, i innhegningen der man kan benytte seg av ølserveringen, noe vi også gjorde. Med live musikk, kald øl, vegetarburger til 15 kr, medbrakt egenbakt eplekake og blide mennesker på alle kanter hadde vi det som plommen i smørøyet.

Høydepunktet fra seansen utenfor Blitz var en dame med vakker grønn kjole og et enda vakrere rødt trekkspill. Med alle de såkalte gatemusikantene som jamrer i vei over hele byen er det lett å glemme at trekkspill er kjempekult når det blir traktert på en skikkelig måte. Og Guro von Germeten vet hva hun driver med. Hun tråkker til med musikk og sang som lyder av fransk kabaret, russisk sirkus og engelsk sjømannsbule. Det var rett og slett fortryllende. Jeg håper platekontrakten kommer snart, for jeg vil ha mer enn de fire låtene som ligger ute på MySpace-sida hennes.

Det eneste minuset med en slik sommerdag i byen er at bygningene snart gjorde at sola ble til skygge. Likevel gikk det en god stund før vi beveget oss videre til en annen scene i mer uppna landskap.

grete1

Guro hadde med seg veldig tøff feledame også, som jeg desverre ikke fikk med meg navnet på.

greteogfeledame

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

4 responses to “Bydager

  • Buster

    Jeg var inne og hørte litt på MySpace. Det var heftige saker. Fant også dette sitatet fra Ila Auto som er ganske treffende:

    «Vi fant henne i den franske motstandsbevegelsen. Hun driver med ting man ikke har gjort siden andre verdenskrig»

    Takk!

  • Kalle Kanin

    Men hva med Lucy Swann? Hun spilte også der, og var fabelaktig, magisk og vidunderlig. Jeg anmeldte en konsert hun hadde på Parkteatret i vår. Og tok et kjempedårlig bilde. Søk etter navnet hennes på bloggen vår. Eller hør på henne på myspace. Best å høre, kanskje. Hun er jo musiker.

  • Rullerusk

    Buster: hehe, et ganske passende sitat ja. Go Ila Auto!

    Kalle Kanin: Måtte desverre vandre videre før Lucy kom på for å se bandet til en kompis. Men jeg hører på henne på MySpace nå, og dette er utmerkede toner! Ser at hun spiller på Blå i august, kanskje jeg får sjansen til å se henne da.

  • Strekker

    Feledama er Line Grenheim, frontfiolinist i Lady Moscow. :) Og ja, hun er tøff!

Legg igjen en kommentar

