En søndag

Jeg vet aldri helt hva jeg skal gjøre med 17. mai. Det føles bare rart ut å skulle pynte seg og løpe rundt i gatene og rope hurra. Jeg synes det er hyggelig at andre gjør det. Men de siste årene har jeg holdt meg unna.

Så i stedet sitter jeg hjemme, setter på et par klesvask ettersom vaskekjelleren er herlig tilgjengelig på en dag som denne, hører på PJ Harveys Uh Huh Her og leser ferdig Siri Hustvedts The Blindfold og tenker på at jeg snart skal få meg en katt, og på et nytt kapittel i romanen min. Egentlig har jeg ikke lyst til å lese ut The Blindfold. Den er en av disse bøkene som man liker så godt at man ikke vil at den skal ta slutt.

Den fineste sangen på Uh Huh Her er «The Desperate Kingdom of Love». Jeg liker så godt den litt stille undertrykte desperasjonen i måten PJ fremfører den på. Jeg tror også teksen må være noe av det mest poetiske hun har skrevet-

Oh love, you were a sickly child
And how the wind knocked you down
Put on your spurs, swagger around
In the desperate kingdom of love

Holy water cannot help you now
Your mysterious eyes cannot help you
Selling your reason will not bring you through
The desperate kingdom of love

There’s another who looks from behind your eyes
I learn from you how to hide
From the desperate kingdom of love

At the end of this burning world
You’ll stand proud, face upheld
And I’ll follow you, into Heaven or Hell
And I’ll become, as a girl
In the desperate kingdom of love

Nå tror jeg at jeg skal skrive litt et annet sted enn her.

Håper alle har en fin 17. mai. Uansett hvordan dere velger å tilbringe den.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “En søndag

  • vaarloek

    jeg løp rundt og ropte hurra og vinka til kongen, kledd i rødt og hvitt og blåååått. men jeg elsker søttende mai da., særlig når det er fantastisk vær og man kan henge i kubaparken etterpå og drikke øl og treffe folk og kjenne på stemninga. is all good. i tillegg var det jo litt festlig med han tyskern som var på besøk og var helt ekstatisk over hvor fantastisk helga hadde vært og hvor fantastisk nasjonaldagen i norge var. sa takk hele tida, akkurat som om jeg gjorde så mye :P

  • Rullerusk

    hehe, fint at du koste deg. Ekstra gøy med imponert utlending på slep da. Jeg er litt misunnelig. Det virker så koslig å være sånn 17. mai-entusiast. Men det er vel aldri for sent å endre seg? ;)

Legg igjen en kommentar

