Debut fra skumringen

Tommy Skoglund var den av vårens debutanter jeg ble mest ivrig etter å lese da han leste på Mono for noen uker siden.

Våkne som en del av naturen er en liten bok. En kortprosasamling på 66 sider.

Alle tekstene har det samme jeg’et som forteller. Stort sett omhandler de tanker og følelser knyttet til bestemorens død og bestefarens bortgang som følger ganske kort tid etter. Slik er den første teksten i boka:

«Noen ansikter er vanskeligere å se for seg som døde. I natt blåste bestemors siste lys ut. Jeg sitter lenge på balkongen ut mot hagen, ser hvordan skyer og skygger forflytter seg og deretter forsvinner. Om natten er det så stille at jeg kan høre raslingen fra bjørkene inne på soveværelset. Bestemor er borte og skal vokse opp som trær, blåse som løv forbi gamle kjente.»

Tekstene er lavmælte og melankolske med alle omtalene av forfall, død, sorg, natt og granbusker som suser i vinden. Man undrer seg over livet og døden. Men det blir ikke sentimentalt. Til det tonen for rasjonell.

Jeg synes tendensen til å avslutte tekstene med setninger som bærer preg av noe snusfornuftig og samtidig zen-aktig er morsom:

«Liver lærer oss å forlate livet».

«Ingenting er langsommere enn gradvis».

«Realiteter er umulige å bortforklare».

Våkne som en del av naturen har altså en tendes til å slå over i det svulstige. Samtidig er det mange setninger som slår meg med sin originalitet og presisjon. Jeg synes det er svært mye potensiale å spore i Skoglunds tekster, men han bør stole mer på språket sitt og bildene han er svært god til å framkalle og så heller droppe de filosofiske forsøkene eller ihvertfall gjøre dem mer dempet.

Likevel var dette en bok jeg hadde stor glede av å lese og helt sikkert vil lese igjen.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

