Et dansenummer

I kveld kl 18.30 blir det holdt foredrag på Cinemateket i Filmens Hus, om independentfilmens historie. De som setter pris på filmene til folk som Jim Jarmusch, Spike Lee, Quentin Tarantino, Hal Hartley og John Cassavetes bør kjenne sin besøkelsestid. Og for de som ikke er så velbevandret i amerikansk indie-film kan dette være et inspirerende sted å starte.

Jeg ble kjent med flere av disse regissørene for første gang på den bittelille filmklubben i Fredrikstad. Når jeg sier bittelille mener jeg ikke lokalet, men refererer til det faktum at jeg aldri telte mer enn 15 mennesker på en visning, med den kvelden de satte opp Sansenes rike som et hederlig unntak.

En av filmene som gjorde størst inntrykk på meg i løpet av tiden jeg gikk der var Simple Men av Hal Hartley. Jeg satt alene i en plysjstol på Røde Mølle og falt pladask for Hartleys filmkunst. Litt enkelt sagt handler Simple Men om to brødre som har sklidd fra hverandre blant annet på grunn av ulike livsstiler (en er kriminell, den andre student), men som kommer sammen for å oppspore sin forsvunne far. Også er det damer og drama selvsagt. Når jeg tenker på den nå virker Simple Men kanskje ikke fullt så spesiell, men den kvelden på Røde Mølle var det første gang jeg så noe som virkelig skilte seg ut fra filmene jeg vanligvis så på kino.

Den meste kjente scenen fra Simple Men er når de danser i caféen:

Sangen de danser til er Sonic Youths «Kool thing» fra albumet Goo.

Scenen som har inspirert Hartley er dansenummeret i Jean Luc Godards Bande á part, også en særdeles utmerket film.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

