Kom!

Ettersom jeg i går skrev om mine skjønnlitterære forsøk, må jeg i dag fortelle at jeg denne uka har en mini-bokdebut. I morgen blir nemlig novellesamlingen Kom! sendt ut av trykkeriet, og yours truly har skrevet forordet i boka.

I slutten av februar fikk jeg en litt mystisk kommentar her på bloggen fra Hanne Grasmo, redaktør i Cupido. Hun ymtet noe om spennende oppdrag og ba meg ringe. Det viste seg at Cupido har 25 årsjubileum i år og i den anledning ville gi ut en samling av de beste erotiske novellene fra disse årene. Mitt oppdrag ville være å lese alle novellene og på bakgrunn av dette skrive et litteraturkritisk forord både om novellene i boka og mer generelt om den erotiske novellen som litteratur. Bakgrunnen for at jeg fikk dette tilbudet var at jeg i fjor skrev dette blogginnlegget.

Spørsmålet jeg stiller både i blogginnlegget og forordet er om erotisk litteratur kan være god litteratur, og hva det er som gjør at noe er god erotikk. Da jeg leste novellene til samlingen syntes jeg at det var en god del som var av tvilsom kvalitet fra et litterært synspunkt. Men jeg kom også fram til at det definitivt er en sjanger med potensiale. Faktisk ble jeg så engasjert i spørsmålet om hvordan man kan skrive god erotisk litteratur at jeg satte meg ned og skrev en erotisk novelle som jeg sendte inn til Cupidos novellekonkurranse. Hvordan det gikk får vi vite i slutten av mai.

Foreløpig er det bokutgivelse og bokbad som står på programmet. Onsdag 22. april er det slippfest for Kom! på Litteraturhuset. Den vil inkludere høytlesning fra novellene og en paneldebatt med overskriften » Kan den erotiske novellen være høyverdig skrivekunst» hvor undertegnede vil være i panelet.

Nå er jeg veldig spent på å se boka som jeg får i hendene på fredag.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

7 responses to “Kom!

  • Bharfot

    Det er veldig synd at den paneldebatten skjer samtidig med besøk fra Litterär Gestaltning i Gøteborg, på Mono :(

  • Rullerusk

    Jepp. Skulle gjerne vært der selv. Eller sett Frode Grytten på Litteratur på Blå. :(

    Men håper det blir gøy med debatt :) (synes det er bittelitt skummelt)

  • ast

    å du, min yndlingserotiker! så gøy! jeg må kanskje prøve å skulke grytten på blå, jeg da.

  • Rullerusk

    Ja, det synes jeg du skal! :D

  • ogjegbare

    Å, så gøy. Jeg storkoser meg forresten med når folket selv skriver, på noveller.no. Det er så tydelig at det ligger et slags ideal bak der, en forestilling de som skriver har om hvordan en erotisk novelle skal være. Og så er det jo sjangeren «spesielle historier», den slutter aldri å forbløffe.

    Legger du forresten ut forordet på bloggen?

  • Tina

    Å så spennanes! Gratulerer! :D Skulle gjerne sett det på orntli! Vil også gjerne se forordet her! Godt jobba dama!

  • Rullerusk

    Ogjegbare: oioi, jeg skjønner at jeg er nødt til å sjekke ut noveller.no

    Tina: Takk! Er morro dette ja. :)

    Er litt i tvil om jeg kan legge ut forordet her når jeg har blitt betalt av Cupido for å skrive det? Skal undersøke nærmere. Hvis det ikke går pga rettigheter, blabla, så kan spesielt interesserte (som ikke vil kjøpe Cupido-boka) få det på mail.

Legg igjen en kommentar

