Virkelighet vs lek

Når man jobber heltid virker 10 dagers ferie som en evighet. En deilig evighet. Jeg har hatt en nydelig påskeferie hvor jeg har fått gjort utrolig mye bra. Først på road trip til Ålesund og Kristiansund (mer om det i en senere post) og så flere dager hjemme hvor jeg endelig fikk satt meg ordentlig ned med et av skriveprosjektene jeg har begynt på. For ikke å snakke om at påskeværet kom til Oslo i et par dager så det var mulig å drikke øl og spise sushi ute i sola.

Det beste med påskeferien var at jeg fikk leke forfatter. De siste dagene har vært slik jeg tenker livet til en heltidsforfatter er: våkner relativt tidlig, står opp, skriver ned et par ideer som dukket opp i halvsøvne i løpet av natta. Spiser frokost mens jeg blar litt i en bok for inspirasjon. Setter på litt fin musikk, fx Anthony and the Johnsons. Ser gjennom disposisjonen til romanmanuset. Slenger inn litt flere stikkord her og der. Skriver et avsnitt, lager en kopp te. Går litt rundt i rommet, skriver litt. Sjekker hva som skjer på twitter. Skriver mer. Spiser lunsj. Skifter cd, kommer på en ide til en ny korttekst og skriver ned noen setninger og stikkord. Blir kjempeinspirert av en tanke som dukker opp og skriver en hel side på romanen. Lager en kopp te til, sjekker om det er mer påskegodt igjen. Og så videre og så videre.

En ganske fin livsstil må jeg si. En jeg tror jeg lett kunne lært meg å leve med. (La oss ikke snakke om prestasjonsangst, skrivesperre, skumle kritikere, pengemangel, masse farting rundt for holde foredrag osv).

Så hvor kom disse plutselige forfatterambisjonene fra, lurer kanskje noen på? Tja. Som de fleste mennesker som er fanatisk opptatt av litteratur og liker å uttrykke seg skriftlig, så har jeg alltid hatt en mistanke om at jeg en dag ville finne på å skrive noe skjønnlitterært. Jeg har bare ikke følt meg klar for det. Før nå. Om jeg har noen store forfatterambisjoner vet jeg vel egentlig ikke, men jeg storkoser meg ihvertfall med å skrive. Så håper jeg at dere kan unnskylde at mine utskeielser på den skjønnlitterære fronten har gått ut over bloggingen. Jeg lover bot og bedring.

Nå gleder jeg meg til helga så jeg kan leke forfatter igjen.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

5 responses to “Virkelighet vs lek

  • Lille søster

    Spent på hvor dette vil føre hen…

  • Rullerusk

    Det er jeg og! :D

    Får se om jeg ikke tør å legge ut noe her på bloggen etterhvert…

  • Torbjørn

    Et tips fra noen som akkurat gjør seg ferdig med å skrive sin første bok: Hvis du ikke har gjort det, les litt om skrivekunsten først, spesielt redigering. Da slipper du så mye arbeid etterpå. Jeg gjorde det ikke fordi jeg mente at jeg skulle skrive først, og la meg finne min egen «stemme» eller hva annet bullshit-unnskyldning man kan gi seg selv.

    Jeg angret bittert. Etter tilbakemelding fra forlaget, skrev jeg nesten alt om igjen. Mye kunne vært unngått gitt.

    Jeg har etter hvert lest noen bøker på det evnet, og fant min favoritt på Litteraturhuset:
    http://www.amazon.co.uk/Self-Editing-Fiction-Writers-Second-Yourself/dp/0060545690

    Den er utrolig bra. Enkel, forståelig, konstruktiv. Men du leser aldri bøker på samme måte etterpå. Den gir deg en forståelse som du aldri kan unngå å tenke på i etterkant.

    Hvis du har lyst på flere tips på slike bøker, så bare send en mail.

  • Rullerusk

    Hei Torbjørn.
    Takk for tipset. Det er fint å vite om bra litteratur ang skrivekunsten. Det er jo et mylder av bøker å finne ut av og det jeg har tittet på hittil virket mest som bortkasta tid.

  • Torbjørn

    Det var min erfaring også, inntil jeg snublet over den boken.

    Håper du legger noe ut på bloggen etter hvert! :)

Legg igjen en kommentar

