Hverdagsromantikk

I går fikk jeg min første pakke fra Flamme Forlag siden jeg meldte meg inn i singelklubben deres i forrige uke. Pakken inneholdt tre såkalte boksingler: Sånn, borte av Monica Isakstuen Stavlund, Kniv mot ord av Bård Torgersen og Brev til Fanny Brawne av John Keats.

Jeg begynte med å lese Brev til Fanny Brawne. Dette er kjærlighetsbrev som poeten skrev til sin kjæreste, naboen Mrs. Brawnes datter, mens han lå syk med tuberkulose, en sykdom som skulle ta livet hans kort tid senere. Jeg liker hvordan brevene veksler mellom høystemte kjærlighetserklæringer, rapporter om helsetilstanden hans og hverdagsprat. Særlig et av brevene likte jeg godt, nettopp fordi det er så praktisk og hverdagslig, men med en kjærlighet og romantikk som så tydelig skinner igjennom.

Min kjære Fanny

Jeg tror at det er best du ikke besøker meg for lenge av gangen når Herr Brown er hjemme – men kom når han ikke er her. Du kan gå en god tur i dag. Jeg skal se på når du passerer. Jeg skal følge deg med øynene over heia. Kan du komme litt utpå kvelden i stedet for før middag – for når du går er du borte – og om du ikke kommer før til kvelden, har jeg noe å glede meg til hele dagen. Kom bort til vinduet mitt et øyeblikk så fort du har lest dette. Takk moren din fra meg for hermetikken. Bringebærene er de søteste bærene og fordi du er ei god jente skal jeg lage en presang av dem til deg. Ha det bra.

Min skjønne kjæreste!

J. Keats

Etter å ha lest ut den lille boka tenkte jeg litt på hvor synd det er at ingen skriver slike brev lenger, men at vi jo har så mange andre muligheter til å vise vår hengivenhet. Så fant jeg fram det fineste avsnittet i hele boka og sendte det på sms til kjæresten min.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “Hverdagsromantikk

  • Aina

    Å, så fint. Kan eg spørje kva avsnitt det var?

  • Rullerusk

    Det er fra brev nr 11. Jeg kan gjerne sitere:

    «[…]jeg elsker deg for alltid og alltid uten reservasjon. Jo bedre jeg kjenner deg, desto bedre elsker jeg deg. På alle mulige måter – til og med mine sjalusier har vært anfall av kjærlighet, selv i mine villeste raserianfall kunne jeg dødd for deg. Jeg har ofte irritert deg. Men av kjærlighet! Kan jeg noe for det? Du er alltid ny. Det siste kysset du ga meg er det beste; det siste smilet det varmeste; din siste berøring den varmeste.»

Legg igjen en kommentar

