Vokternes voktere

I morgen er det premiere på Watchmen, filmatiseringen av Alan Moores tegneserie. Som alltid er når et av Alan Moores verker dukker opp på lerretet er det sterke og delte følelser i sving. Blodfansen river seg i håret over hva de ser som maltraktering av mesterverk, de ikke fullt så die hard fansene gleder seg og krysser fingrene for at det blir bra, og de som ikke vet hvem Alan Moore er tenker sikkert «hm, dette virker jo litt sært, men spennende».

Alan Moore nekter selv å ha noe med filmene å gjøre, navnet hans står aldri nevnt som ansvarlig i rulletekst eller lignende. Til de uinvidde kan jeg fortelle at Alan Moore er en noe eksentrisk britisk tegneserieskaper, forfatter og magiker som står bak grensesprengende og sjangerfornyende verk som V for Vendetta, Swamp Thing, League of Extraordinary Gentlemen, From Hell, Lost Girls og Promothea. Også har han altså laget Watchmen, en av de mest ikoniske tegneseriene i nyere tid, som har ligget på besteselgerlista siden den kom ut på slutten av 80-tallet.

Jeg er blant de som har tenkt til å se filmen og er litt spent. Jeg liker Alan Moores verker og jeg har enorm respekt for den innflytelsen han har hatt, men jeg klarer fint å se filmene som er inspirert av ham uten å gnage i stykker stolsete på kinoen i frustrasjon over mangelen på troskap mot originalverket.

Jeg leste Watchmen da den gikk som føljetong i et norsk blad på 90-tallet. Historien om de mer eller mindre pensjonerte superheltene som samles igjen da en av dem blir drept, og den følgende opprullingen av mordmysteriet og involvering i storpolitikk med atomkrig som truer, var dyster og helt ulik noe annet jeg hadde lest før. Jeg har siden tenkt mange ganger at jeg ville lese den igjen, men nå tror jeg at jeg skal vente til etter å ha sett filmen.

Jeg gleder meg altså til å se Watchmen, selv om trailerene gjør meg litt betenkt. Det jeg reagerer mest på er hvor glatt og superheltete alt ser ut. Tegnserien er mye mer møkkete og gritty. De tidligere superheltene ser herjet og herdede ut, som mennesker som har levd et hardt liv, ikke som reklamefigurer for omega3. Det visuelle gjenspeiler den skitne, kyniske og desillusjonerte virkeligheten.

Likevel tror jeg dette kan bli en bra filmopplevelse, så lenge det man forventer er en amerikansk actionfilm og ikke sjangermessig nybrottsverk med Moores karakteristiske magisk-anarkistiske brodd.

Jeg anbefaler å lese Øyvind Holens resymé av Alan Moores karriere.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

10 responses to “Vokternes voktere

  • Delirium

    *hvine* Noe eksentrisk er vel årets underdrivelse :D

    Jeg hører til dem som stort sett elsker Alan Moore (jeg også), men ble skuffet over Watchmen (i motsetning til resten av verden som hyller det som litterært mesterverk). Og fordi jeg bare er passe fornøyd med Watchmen som tegneserie ser jeg ekstra frem til filmen da jeg har mer tro på den ;)

    Har billetter til 16.30 i morgen, så får vi se om jeg spiser ordene mine, eller hjerte filmen.

    Apropos Lost Girls; Er den noen som har lest den? Jeg synes ut i fra det jeg har snust på rundt den at den kun er sær for særhetens skyld (og et uttrykk for de mer eksentriske sidene av Moore). Litt som da James Joyce skrev en hel bok på et språk han fant opp bare fordi han hadde lyst og kunne –

  • Rullerusk

    hehe, jeg liker understatements, derav «noe eksentrisk» ;)

    Jeg likte Watchmen ganske godt da jeg leste den, men tror i ettertid at jeg kanskje var litt for ung til å forstå den helt. Ser fram til å lese den etter filmen. Tenker jeg ikke får sett den før neste uke, denne helga er full av konsert og teater. Vil gjerne høre hva du synes om den. Kommentarene jeg har lest på nettet fra folk som har sett den hittil varierer mellom å træsje den og å hylle den (noe jeg jo hadde forventet).

    Jeg lånte faktisk akkurat Lost Girls av en venn, men har ikke kommet i gang med å lese enå. Er den så sær da? Den er vel først og fremst et forsøk på å lage en erotisk tegneserie som holder et høyt nivå både estetisk og litterært. I følge min venn lykkes det delvis. Dvs at den er veldig flott laget, men om den fungerer så godt som erotikk (altså at den skal være pirrende, opphissende) er litt mer tvilsomt.

  • Delirium

    Jeg skal gi behørlig referat av Watchtmen.

    Når det kommer til Lost Girls har jeg innrtrykk av (fra det jeg har lest rundt om kring, så dette er jo så basert på annenhåndsinformasjon som det kan få blitt) at den er mer «haha – se hva jeg tør å skrive, og konen min tegne vi bryter grenser vi!», mer enn «genuin erotisk tegneserie». Hvis du skjønner hva jeg mener? Dette er en følelse jeg stadig vekk sitter igjen med etter å ha lest ymse erotika – altså «hi, hi – se hva jeg våger skrive»… *vifte med armene og merke at jeg ikke forklarer meg særlig godt og gir herved opp for nå*

  • Rullerusk

    Spacewang: Jasså ja. Det var et innlegg om Watchmen som måtte til for at du endelig skulle begynne å kommentere her! Jeg burde visst det..

    haha, den animasjonen var genial! Gjerne et show jeg ville sett på lørdagsmorgnen. He-man eat your heart out lzm ;)
    Og de reklamene.. hello 80’s ja..

    Delirium: Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Vi får se hva jeg synes når jeg har fått lest Lost Girls selv. Det blir antakelig en liten bloggpost om det her.

  • Delirium

    Enda bra du skjønte hva jeg mente slik at jeg ikke fremstod som enda mer nutcase…. ;)

  • spacewang

    Rullerusk: Hehe… ja hvem hadde trodd det ;-)

  • Rullerusk

    Delirium: Takes one to know one vettu ;)

  • Delirium

    Insta-anmeldelse (nesten).

    Jeg kan sikkert plukke på noen småting hvis jeg absolutt vil. I sånn «Ringenes Herre-det var ikke som boka» ånd. Men det gidder jeg ikke fordi øynene til Dr Manhattan var som små galakser som beveget seg, Rorsarch-masken var fet og alle lignet på seg selv i tegneserien.

    De hadde benyttet min favoritt-ting når man filmatiserer tegneserier: ha klin like rammer som er i tegneserien. Gjør meg alltid glad. De hadde shavet fint ned til hovedhistorien (selv om jeg mistenker mange savner en del av sideplottene og bisetningene etc, men var omtrent som jeg forventet). Jeg hadde håpet Watchmen-filmen skulle funke bedre for meg enn tegneserien, og det gjorde den.

    Den er nitty-gritty og møkkete og kjip visjon uten å gå over i det parodiske. Og så brukte de musikk veldig bra, noe som også gjør meg fornøyd.

    Jeg er lett å glede, det skal jeg ha. Men jeg likte nå denne veldig masse likevel!

Legg igjen en kommentar

