Avkledd underliggjøring

«Godt språk» er vanligvis et av de selvfølgelige kriteriene når vi skal definere god litteratur. Språket er forfatterens materiale og verktøy, som hun må beherske til fulle for å forme teksten til noe fullendt.

Jeg har en tendens mot språksnobberi. Men jeg nøt nylig å lese en bok skrevet på lite fullendt engelsk. I stedenfor å irritere meg fallt jeg inn i tekstens litt haltende rytme. Mange poeter har presset språket, radbrukket det og satt det sammen igjen. I denne bokas mangelfulle og omstokkede setninger oppstår et poetisk uttrykk.

Det er snakk om A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers av Xiaolu Guo. Den unge kinesiske kvinnen «Z» ankommer London hvor hun skal være i et år for å lære engelsk. Hun treffer en eldre engelsk mann som hun blir forelsket i og flytter sammen med. Et år med språkleksjoner, kjærlighetsleksjoner og kulturkonflikter følger. Z forteller om dette året med engelsk som gradvis går fra klønete til mer behersket.

For det er åpenbart at forfatteren behersker engelsk. Det tilsynelatende hjelpesløse språket, er nettopp bare det, tilsynelatende. En engelsk anmelder irriterer seg over dette påtatt dårlige språket og mener det er et grep som ikke fungerer. Når jeg synes at det absolutt gjør det er det kanskje fordi jeg i likhet med forfatteren ser det engelske språket utenfra? Jeg liker den retoriske og poetiske effekten av å strippe ned språket, ordene og konstruksjonene. Det får meg til å minnes de russiske formalistenes ord om underliggjøring; ved å sette sammen ord på en uvant måte ville man gi ordene nytt liv fordi leseren vil se ordet med friske øyne og ikke bare tenke på det som en død ting som viser til en annen ting.

Teksten blir klart bedre etterhvert som språket blir rikere og riktigere. Men den haltende poesien er der fortsatt. Det er den som gjør at denne boka kommer til å sitte i meg en stund. Uten hadde den bare vært nok en dannelsesroman.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

