:imitabilis, interrupted

Det er ikke nødvendigvis sant at tålmodighet er en dyd. Noen ganger er den rett og slett et onde. Som når jeg i høst hørte en debutantpoet lese diktene sine, ble ganske begeistret, men bestemte meg pga slunken lommebok og overfylte bokhyller for å vente med å lese mer til den kom på biblioteket. Men det varte og rakk. Først i forrige uke var boka tilgjengelig og kunne bli med meg hjem.

Og nå er jeg grinete. Jeg er rett og slett dødsirritert over at jeg i flere måneder har vært uvitende om hvor sinnsykt bra :imitabilis av Janne Marie Fatland er. Disse diktene er noe av det beste jeg har lest på lenge. Jeg forsvinner inn i dem, teen min blir kald og jeg glemmer å gå av bussen.

Jeg elsker kontrastene som smyger fram i diktene. Det vakre, det groteske, det friske, det giftige, den myke kjærligheten og det destruktive begjæret. :imitabilis overrasker meg, overrumpler meg. Den stikker og kiler meg på samme tid.

Særlig liker jeg sommerfugldiktene i starten av samlingen:

på førsommaren fangar eg nye sommerfuglar

mellom nygrøne vekstar

og set dei i hus med glasvegger

om nettene brukar eg mørke venger

som fløyelslok over augo

så eg ikkje skal sjå at det gryr

[…]

midtsommars festar eg dei fargerike

i sytråd

så eg kan leie dei

i graset

i hagen

og vinden

kjenne vengeslag gjennom tråden

mellom mønster i fingerhud

og inn

[…]

først i munnen finn eg att dei mjuke vengeslaga:

pressar farga fivreldar mot ganen og syg ut vengekraft

til dei er heilt urørlege

Nå har jeg lært leksa mi: hører du en lovende ung poet så gå for helvete og kjøp den boka, og drikk heller et par øl mindre på neste forfatteraften på Mono.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

8 responses to “:imitabilis, interrupted

  • Bharfot

    Jeg sto med den boka i hånda på Norli igår. Men gikk hjem uten den. Nå lurer jeg på: Why!!!???

    Men det blir nok øl imorgen uansett.

  • Rullerusk

    Ja, nå kan du angre nå!
    hehe, neida, det kommer nok flere sjanser til å kjøpe bok.
    Og selvsagt blir det øl i morgen. Vi ses!

  • Lille søster

    Ja, denne er flott. Hun har en helt egen stil.
    Men hvorfor er boka i så lite format?

  • Rullerusk

    Da Fatland presenterte boka på Mono sa hun at hun hadde vært veldig klar i sine ønsker angående format og layout. Hun syntes kanskje det var artig med en minibok? Jeg synes den er veldig fin, særlig liker jeg mønstrene og illustrasjonene på sidene i boka.

    Men kanskje litt upraktisk at den er såpass liten. Da jeg skulle skrive denne posten måtte jeg lete gjennom leiligheten to ganger fordi den hadde gjemt seg helt bort…

  • Aina

    Eg synest boka ser kul ut, samtidig synest eg det er synd ho liksom forsvinn mellom dei andre bøkene. Du må nesten vite om henne for å finne henne. Eller?

  • Rullerusk

    På en måte kan det lille formatet fungere som blikkfang fordi folk som ser den på hylla i bokhandelen blir nysgjerrige på hva som er inni denne bittelille boka.

    Men på en annen side så kan den også forsvinne helt som du sier. Selv måtte jeg som sagt lete grundig hjemme da den hadde prøvd å gjemme seg mellom Markus Midré og elefantbokstøtta.

  • Lille søster

    Jeg synes også det er fint med mønstrene og illustrasjonene. Det passer godt til innholdet.

  • Helen Edvardsdotter Fatland

    Diktsamlinga :imitabilis skil seg ut, sjølv om den i første omgang befinn seg inni alt anna. Når ein først finn ho, ja, då er ho nett som ei openberring. Eg tør mest ikkje skrive om ho. Diktsamlinga, altså. Eg tør likevell bekrefte, igjen, det ho sa på Mono.

    Fint å lesa det du skriv om diktsamlinga til søster. Sjølv må eg ringa og spørje om ho har det fint, kvar gong eg leikar i orda hennar.

Legg igjen en kommentar

