Nye lyder

Jeg har endelig fått tatt en titt på serieskaper Terry Moores nye prosjekt; Echo. Terry Moore er fyren som står bak tegneserien Strangers in paradise, om de to noe uvanlige venninnene Francine og Katchoo, deres beundrer David, og actiondramaet som oppstår rundt dem. Med Echo ser det ut til at Moore vil ha enda mer action i forhold til drama og tar skrittet ut i superheltsjangeren.

I Echo er det igjen en trekant bestående av to damer og en mann som står i sentrum. Annie er fysiker og testkvinne for et litt skummelt firma som forsker på våpen og kjernefysikk. En dag hun tester en form for superdrakt mens hun flyr rundt med en jetpack på ryggen, bestemmer firmaet seg for å gjøre den ultimate testen og fyre av noen missiler mot henne. Hun dør, drakten går i tusen biter som faller ned mot bakken. Noen av disse bitene treffer Julie Martin som er ute og fotograferer. Bitene fester seg på kroppen hennes og danner en form for brystplate. En radioaktiv brystplate. Plutselig er hun på flukt fra skumlingene som lagde drakten. Sammen med henne er Dillon, kjæresten til Annie, som vil få fram sannheten om hvordan Annie døde. Og det ser ut som om Annie ikke er helt borte likevel.

Etter å ha lest det første albumet synes jeg Echo virker lovende. Den er ganske spennende og har karakterer som har potensiale for en viss dybde. Tegnestilen til Moore synes jeg varierer. Han er ganske flink til å få fram bevegelse i typiske actionscener, men menneskene kan av og til se litt livløse ut.

Det er ennå for tidlig å si om dette kan bli virkelig spennende. Personlig så likte jeg alltid drama-delen av Strangers in paradise bedre enn krim/action-delen av plotet. Mellom disse to seriene har Moore fått mer trening innen superheltsjangeren, som en av de som har jobbet med Marvel-serien Runaways. Kanskje det har hjulpet. Jeg venter ihvertfall spent på Echo 2, så får vi se.

echo1

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “Nye lyder

  • stiftet

    Terry har varit min olyckliga kärlek länge bra tecknare som inte klarat att dra en historia iland men den här är fet, inte ganska bra men bra tycker jag, (jo, jo, livlös kanske *mummel, mummel*, lite för flinkis, men ändå bättre än många andra mera successrika tecknare) gläder mig också till nästa nummer.

  • Rullerusk

    Enig med deg. Han er en serieskaper jeg har stor respekt for, men storyen i Strangers in paradise er veldig ujevn. Er derfor det blir spennende å se hvordan Echo utvikler seg.

    Hm, ok kanskje ikke så veldig livløs. Kanskje mer flinkis som du sier. Æsj, er egentlig bare jeg som øver meg i prøve å være mer kritisk og ikke bare bable om hvor bra jeg synes alt er og dermed ender jeg isteden opp med å pirke etter småfeil. Men jeg digger jo tegningene til Terry, jeg gjør det. Sukk, farvel skeptisisme…

Legg igjen en kommentar

