Den andre nasjonaldagen

I morges mens jeg var på vei til jobb så jeg en dame komme traskende gjennom snøføyken i full samisk nasjonaldrakt. I dag er det samefolkets dag. Ut på Frederikke plassen her på Blindern vaier sameflagget ved siden av det norske.

Da jeg var liten fikk jeg veldig lyst til å bli same etter å ha lest barneboka Livet på vidda om samejenta Marit-Inga. Samedilla tok nesten over for indianerdillaen min. Å bo i en koslig gamme og ha mine egne reinsdyr og stadig flytte rundt virket helt toppen syntes jeg. Men jeg endte altså ikke opp på vidda, men i Oslo. Men det har jo veldig mange ekte samer gjort og (det bor visst flere samer i Oslo enn noe annet sted i Norge).

Samefolkets dag er til minne om det første samiske landsmøtet som ble holdt i Metodistkirken i Trondheim i 1917. Dette var første gangen at samene var samlet for å arbeide for felles samiske saker over nasjonalstatsgrensene. Dagen ble første gang feiret i 1993. (kilde: Wikipedia)

Gratulerer med dagen samefolk! Jeg bidrar til feiringen ved å servere en av de mange fantastiske  sangene til Mari Boine. «Gulan Du» fra albumet Leahkastin fra 1994.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “Den andre nasjonaldagen

  • Ragne

    Aha. Det forklarer mannen i samedrakt jeg så her i gaten. Hadde helt glemt at det var den dagen i dag.

  • vaarloek

    mari boine(L). har du hørt niko valkeapää? elsker den første plata hans, vadjolus in my heart forever. og han har tidenes kraftigste handtrykk! 8))

  • Rullerusk

    Vårløk: Nei, det har jeg ikke, men nå skal jeg sjekke det ut. Takk for tipset! :)

  • martheglad

    Neimenn goddag, er det deg. Deg går jeg jo forbi nesten hver dag i trappa på NHA.

  • Heidi

    Mari Boine var på jobben min på samedagen!
    Vi hadde ordnet 750 rundstykker og hadde frokost for over to hundre samer…
    Dessuten spilte klokkenisten samefolkets sang på rådhusklokkene.

    Av og til er det veldig stas å jobbe i byens storstue :D

  • Rullerusk

    Matheglad: Jasså? Hm, jeg lever jo i min egen verden og er sjeldent særlig observant..

    Heidi: Wow, kjempekult! Var null samer på jobben min :( Men hadde Mari Boine spillende på pc’en i det minste :)

Legg igjen en kommentar

