Flere poetiske øyeblikk

Nå sitter jeg og er plutselig litt glad og nervøs samtidig. I stad ringte en venninne fortalte at hun hadde en avtale om å intervjue poeten Tone Hødnebø på studentersamfunnet på Chateau Neuf i neste uke, men ikke hadde anledning til å gjøre det likevel. Derfor lurte hun på om jeg ville trå til i hennes sted. Etter ca tre sekunders nøling sa jeg selvsagt ja. Hvor ofte får du egentlig sjansen til å møte og spørre ut en forfatter du nærer en dyp beundring for?

Mitt første møte med Tone Hødnebø var på Mono i høst da hun leste fra sin nye diktsamling Nedtegnelser. Jeg falt ganske øyeblikkelig for stemningen i diktene hennes. Raskt etter bar det til biblioteket for å låne mer av poesien hennes. Jeg lå på sofaen og leste med store øyne. Jeg leste enkelte verselinjer gang på gang for virkelig å nyte fullkommenheten i dem. Aldri før har en diktsamling fått meg til å ville rope høyt ut, «Fy faen, så bra!!».

Så fant jeg ut at dette egentlig ikke var mitt første møte med Tone Hødnebø. Den første diktsamlingen jeg noensinne leste var Skitne lille hjerte som er et utvalg av Emily Dickinsons dikt gjendiktet til norsk. Jeg kom over Skitne lille hjerte da jeg gikk på videregående og var på en mine mange turer innom Fredrikstad hovedbibliotek etter skoletid. Jeg tror jeg så boka på en utstilling og plukket den først og femst opp på grunn av tittelen. Så leste jeg hele. Og skjønte at dikt var mye mye mer enn hva jeg hadde fått inntrykk av i norsk timen. Det var en ny verden som åpnet seg. En verden med poesi som var både vakker og litt skummel.

Først nå i høst så jeg at den som hadde gjendiktet disse poetiske åpenbaringene for meg var Tone Hødnebø.

De neste dagene kommer altså til å bli preget av intens poesilesing og oppfriskning av intervjuteknikk. Dere som er interessert i se og høre meg snakke med Tone Hødnebø om dikt og dikting kan komme til BokCaféen på Chateau Neuf torsdag 12. februar kl 20.

Et bibliotek hvor alle satt

bøyd over hverandres tanker,

og vi fikk vite alt om

hva de andre hadde lært seg

som vi ikke ante noe om

fordi vi ikke hadde vært til stede,

og alt som forbauset oss

når vi fikk være alene.

Skulle alt være oppspinn,

den samme tanken om oss?

En lekeplass, og vi falt ned,

en gressmatte der nede

sett fra et punkt høyt oppe

ifra skyene

og så lekte vi i en labyrint

hvor vi skulle finne

en ideologiløs kjærlighet,

den som vi fant på

for at du skulle bli glad;

en natt i en bygning

under et glasstak

har du glemt nøyaktig det samme.

For det som fantes var planløst

elementer som ikke finner sin plass i systemet,

som ikke finner sin plass

og som derfor ikke finnes?

-Tone Hødnebø

fra samlingen Pendel

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

10 responses to “Flere poetiske øyeblikk

  • ast

    Jeg kommer selvsagt! :-)

  • Mummimamma

    Artig. Lykke til (ikke at du trenger det) :-)

  • Rullerusk

    Ast: jasså, jeg trodde jeg ble huka inn fordi du ikke kunne? Eller var det noen andre som ikke kunne? Jeg følger tydeligvis ikke med. koko. Men fint at du kommer. Spent på om jeg klarer å toppe mitt historiske intervju med Hanne Ørstavik? ;)

    Mummimamma: Takk :)

  • Bai

    Det er eg som er den sjukemeldte intervjuar som opprinneleg skulle ha dette… Tusen takk for at du stiller opp, og det gleder meg å lese at du gjer det med glede!

  • Rullerusk

    Ah, se der ja. Ja, jeg gleder meg til å gjøre dette intervjuet. Selv om det er litt skummelt og. Jeg har jo gjort mange intervjuer live, men da på radio, ikke rett foran masse mennesker. Men det går vel fint det og.

    Du får ha god bedring!

  • Bai

    Takk for det! Eg er glad vi har fått nokon så entusiastiske til å ta over – då kan eg vere sjuk med litt mindre dårleg samvit.
    Eg synest det høyrest ut som om du har intervjuerfaring og kan mykje om forfattaren, og då går det som oftast veldig bra.

    Her er forresten facebooklink til eventen, dersom du ønsker å invitere folk: http://www.facebook.com/group.php?gid=24880945266#/event.php?eid=58996493938

  • Rullerusk

    Det er bare å la samvittigheten hvile og bruke kreftene på fornuftige ting som å bli frisk.
    Jeg har masse intervjuerfaring og har intervjuet en god del forfattere i min tid. Og det jeg ennå ikke kan om Hødnebø har jeg en uke på meg til å lese meg opp på.

    Facebook er fint. Ser at det ikke er lagt ut noe på Underskog. Kommer noen til å gjøre det, eller skal jeg?

  • Bai

    Underskog har eg ikkje visst om – ein oppdagar stadig nye ting i denne nettverda, men det var jo ei kjempeflott side. Eg kan opprette ein brukar til Forfatteraften der, så kan vi bruke det fleire gonger. Takk for tips!

    – og lykke til på torsdag.

  • Tina

    Så arti! Lykke te – men det kommer te å gå superbra selvfølgelig. Skulle ønske æ kunne være der! :)

  • Rullerusk

    Hei Tina. Takk. Jeg skulle også ønske du kunne være der. :)

Legg igjen en kommentar

