Altomfattende drama

Nationaltheateret slår et slag for de store spørsmålene og stort teater denne vinteren. Slikt gjør meg strålende glad.

Nå på lørdag var det premiere for teaterstykket som er basert på romanen Brødrene Karamasov, skrevet av min yndlingsrusser Fjodor Dostojevskij. Dette storverket var den siste boka han skrev, og etter min mening kanskje den beste boka noensinne skrevet. Jeg leste den på videregående og har siden hevdet at hvis du bare skal lese en bok i hele ditt liv, så bør du satse på Brødrene Karamasov. Dette er boka som har alt; kjærlighet, hat, sex, mord, tilgivelse, politikk, familie, tro, filosofi og drama i stor skala. Dette er boka som skildrer og diskuterer alt som er viktig i livet.

På Nationaltheateret har de skrelt dette mangefasetterte verket ned til en forestilling på 2 timer og 40 minutter og det er stort sett hovedintrigen med fadermordet og brødrene som står igjen. Den har fått utmerkede kritikker i landets aviser i dag og jeg gleder meg som en femåring på julaften.

En av de fremste grunnene til at jeg liker Dostojevskij er skrivestilen hans som Bakhtin karakteriserte som polyfonisk. Hos Dostojevskij får alle sider av en sak komme til ordet gjennom de forskjellige karakterene. Og selv om det er tydelig hvem forfatteren mener har rett er han likevel aldri påtrengende moraliserende. Derfor vil jeg alltid foretrekke ham framfor fx Tolstoj, som i langt høyere grad oppleves som streng mann med viftende pekefinger.

Jeg har i lang tid vurdert å lese Brødrene Karamasov pånytt. Jeg nølte fordi det å sette i gang med et trebindsverk som jeg allerede har lest når det er så mange andre nye bøker jeg burde lese føltes som litt tiltak. Likevel var det en del av meg som mente på at det var på tide å gjenoppsøke den boka som jeg i snart ti år har hevdet er den beste jeg noensinne har lest. Så kom denne teateroppsetnigen og sparket meg i gang. I dag tuslet jeg bort til hylla for russisk litteratur på biblioteket og plukket ut Brødrene Karamasov samlet i ett bind og med forord av Orhan Pamuk. Nå har jeg litt sommerfugler i magen.

dostoevsky_1872

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “Altomfattende drama

  • Gunn-Kristin

    Leste Forbrytelse og straff på ungdomsskolen, men syntes det hele minnet om et eneste stort angstanfall. Ble litt slitsomt i lengden, selv om det var fantastisk beskrevet. Skal prøve denne boka istedet:)

  • fnugg

    Har lenge tenkt på at jeg ville lese denne, og nå ble jeg mint på det igjen. Har bare lest to av Dostojevskij så langt; Forbrytelse og Straff og Spilleren (en herlig liten bok, forresten). Helt enig i det du sier om det med karakterene. En annen funksjon disse karaktertegningene har, synes jeg, er å tilføre så voldsomt til lifskraft i de dystre omgivelsene. Samme hvor tragisk ting er, så får mange av disse folka meg til å smile og le.

  • Bai

    Brødrene Karamasov er den einaste Dostojevskij-boka eg har lese, så langt. Eg har aldri skjønt kvifor den russiske litteraturen blir kritsert for å vere så tungt tilgjengeleg, men eg forstår frå det du skriver at eg har vore heldig med valet av første-bok.

    Eg gleder meg også til å sjå på nationalteateret. Men eg er spendt på korleis dei får inn dei tusen siden på 2 timar og 40 minutt, utan at det skal gå på bekostning av innhaldet.

  • Rullerusk

    Gunn-Kristin. Ja F&S er jo en ganske mørk bok. Kanskje litt vel tung å lese for en ungdomsskoleelev? Jeg leste den på vgs og nidigga den. Hvis du likte språket til Dostojevskij så tror jeg så absolutt at du vil like Brødrene Karamasov. Lykke til :)

    Fnugg: Hyggelig å ha deg tilbake her :) Har ikke lest Spilleren men den står defintivt på leselista. Helt enig i at noen av karakterene gir litt kjærkomment comice release til bøker som ellers er ganske dystre og preget av tunge temaer.. Bra at Fjodor kunne ha litt humor oppi alt gravalvoret. Er typisk russisk da. Død og galgenhumor.

    Bai: Enig i at russisk litteratur har ufortjent dårlig rykte for å være tung. Skjønt jeg forstår at fx Dostojevskij, med 20 sider lange monologer og lignende kan bli litt seigt for noen. Men fx Krig og Fred som liksom er den ultimate heavy russiske romanen er ganske så lettlest spør du meg. bare såpeopera jo.

    Når det gjelder forestillingen så har de jo kutta dramatisk. Men ettersom alle kritikerne er overbegeistret så har de tydeligvis klart å gjøre det på en bra måte. I følge en anmelder kunne det være en fordel å ha lest boka, men langt i fra nødvendig.

  • Ragne

    Uff, nå kom jeg på Dostovjeskij-bøkene mine som jeg har ment å lese lenge. Det finnes alt for mange bøker man skulle lest!
    Da jeg flyttet sist gang, var det fra en leilighet hvor jeg hadde eget bibliotek, til en leilighet på størrelse med biblioteket, så nå er alle bøkene mine i kasser i boden. De er heldigvis fremdeles katerogirisert og alfabetisert, så det er vel verd å dykke ned der for å finne «Brødrene Karamasov» nå etter å ha lest dette innlegget.

  • Rullerusk

    Ragne: Ja, problemet med bøker er at for hver du leser så finner du fem nye du burde ha lest. Sukk, innimellom skulle jeg ønske at jeg kunne satt verden på pause og bare lest i ca ti år, bare for å komme litt sånn up to date på leselista mi. Vel, det er vel en umulig drøm, men som sagt, Brødrene Karamasov er defintivt blant bøkene som bør prioriteres i den tilmålte tiden vi har.

    Wow, eget bibliotek høres fantastisk ut. Håper du en gang får mulighet til å ha alle bøkene dine framme igjen. Mine er delvis stuet sammen på loftet (og langt fra så velorganisert som hos deg), delvis i doble rader i bokhyller og delvis i stabler overalt på gulv, bord og nattbord. Jepp, litt sånn sprø bokdame tendenser. Håper en gang å ha stor nok leilighet med faktisk plass til bokhyller i stua…

    Håper du finner Brødrene Karamasov i eskene dine og fortell meg gjerne hva du synes hvis/når du kommer deg gjennom den!

Legg igjen en kommentar

