Vampyrfjortis Del II

I den reduserte tilstanden jeg har befunnet meg i den siste uka var det kjekt å ha tilgang på litteratur av den mindre krevende sorten. Slik kom jeg gjennom bok en og halvveis gjennom bok to i Twilight-serien. Jeg har tidligere fortalt om min svakhet for en annen serie som omhandler en ung vakker pikes møte med vampyrer og varulver, nemlig Sookie Stackhouse-bøkene. Da jeg gikk midliertidig tom for disse ble det altså Twilight jeg henvendte meg til.

Kort sagt om Twilight-bøkene; de er helt ok underholdning. I motsetning til Sookie Stackhouse-bøkene, som i høy grad er krim/mysterie-bøker lagt til en verden med overnaturlige vesener, så er Twilight først og fremst angsty tenåringsdrama. Hvis noen hadde gitt meg disse bøkene på ungdomsskolen hadde jeg ganske sikkert blitt stor fan. De er akkurat passe romantiske, spennende, morsomme og tenåringsnevrotiske nok til at en 15-åring vil nidigge dem, og til at en 27-åring synes de er ganske sjarmerende på en mimrete måte.

Hvis du på noen som helst måte er ute etter originalitet og uforutsigbarhet når det kommer til plot eller språk bør du holde deg langt unna. (Selv har jeg funnet ut at Twilight-bøkene kombinert med lesning av samtidspoesi og litt klassisk filosofi skaper en fin balanse).

Nå skal jeg lese litt mer i Twilight 2: New Moon. Bok 3 må nok vente til jeg har fått unna de andre bøkene som har hopet seg opp i det siste.

twilight-tease-poster1

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

4 responses to “Vampyrfjortis Del II

Legg igjen en kommentar

