Jetlag

Jeg vet at meningen med ferie liksom skal være at du kommer tilbake på jobb opplagt og full av forsterkede krefter til ny innsats. Det er forhåpentligvis noen der ute som har det slik. Jeg er ikke en av dem. Jeg er en av de som bruker litt tid på å forstå og venne meg til at jeg ikke lenger kan sove til kl 2, bruke halvannen time på å spise frokost og så i 4-5 tida begynne å vurdere hva jeg skal bruke dagen til. Det var ikke mange dagene hvor dette var tilfelle i juleferien heller, men det skulle tydeligvis ikke så mye til før hele systemet mitt var overbevist om at dette var den nye standarden for min livsførsel.

Men så kom den nådeløse hverdagen og mobilens vekkemelodi røsker i meg kl kvart på 7. Jeg er en bjørn som har blitt vekket fra dvalen sin måneder for tidlig. Jeg går rundt og er litt i ørska. Den ene halvdelen av hjernen min sover fortsatt og den andre halvdelen prøver desperat å forstå hva den gjør ut av senga og hvorfor det kreves at den skal tenke og handle slik en fornuftig høyere utdannet og statlig ansatt hjerne skal. Denne anstrengelsen fører til fortsatt svimmelhet, forvirring og lett kvalme.

Jeg har rett og slett feriejetlag.

Foreslått kur mot feriejetlag; sollys, dobbel latte og PJ Harvey. Kan kombineres med katalogisering av bøker og skriving av e-post, hvis man viser måtehold.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

6 responses to “Jetlag

  • Delirium

    Jeg vet *akkurat* hva du mener…

    Selv om jeg arkiverer, skanner og klassifiserer ting i stedet for å katalogisere. I går trodde jeg at jeg var kjempeeffektiv – viste seg at jeg brukte 3 timer på å gjøre noe helt unødvendig som allerede var gjort fordi jeg var for trøtt til å trippelsjekke (som jeg skulle ha gjort…). Yey. Arbeid liksom.

    Hjernen og kroppen har siden i går morges lurt på om jeg ikke skal ha fri igjen snart og lurer dessuten på om jeg ikke kan ta en lur sånn i to-tiden.

    PS.
    Kan du anbefale denne statlige ansatte noen knallbra tegneserier? Jeg har jo en del og har noen anbefalinger fra andre også, men ikke vær sjenert – jeg har ikke lest alt «vanlig» og ikke alt «uvanlig» heller. Skal ut og shoppe skrift og bilder med tegneseriefondet mitt på lørdag håper jeg!

  • rullerusk

    Fint at det ikke bare er meg som ikke klarer å snæppe rett tilbake til flittig arbeidsmaur-modus igjen. Særlig slitsomt når det viser seg at det var en del del ting jeg definitivt burde gjort før jul som jeg da ikke gjorde fordi jeg var så innmari gira over at det snart var ferie at jeg ikke helt klarte å følge med. Akk.

    Ooh, tegneserieanbefalinger skal bli. Skavise. (Blir sikkert en del ting du kjenner fra før her).

    Fables – utrolig bra eventyr med flotte tegninger om eventyrkarakterer som har måttet flykte til vår verden for å unslippe en ond erobrer

    Y: the last man – om den unge Yorick som sammen med apen sin er de to eneste mannlige pattedyr som overlever en mystisk pest. Masse drama og action. Digger denne!

    Wet Moon – dramaserie om gothmetal-jenter som akkurat har begynt på college. Flotte tegninger!

    Spooked – tegnet av samme fyr som Wet moon. En krimfortelling om en jente med spøkelser i hodet (bokstavlig talt)

    Courtney Crumrin – cute goth møter eventyr/krim. Helt herlig!

    Demo – fantastisk samling av 12(?) korte fortellinger om unge mennesker som er uvanlige på forskjellige måter og som prøver å finne ut av seg selv. Skrevet av Brian Wood (som lager mye bra) og nydelig tegnet av Becky Cloonan

    DMZ – også av Brian Wood. I en alternativ framtid er USA igjen splittet av borgerkrig og Manhattan er en dmz. En ung tøff i trynet journalist havner der og rapporterer til verden utenfor samtidig som han strever for å overleve. Noen mener denne er litt treig i starten, men alle er enige om at den blir kjempebra etterhvert.

    Runaways – om en gruppe ungdommer som finner ut at foreldrene deres er superskurker og tar opp kampen mot dem. meget underholdende og fint tegnet

    Lucifer – spinoff av Sandman. Djevelen er alltid tøffest. trenger jeg si mer?

    Optic nerve – bittersøte betraktinger om det unge urbane livets frustrasjoner. Skaperen Adrian Tomine klarer dette uten å virke klam og klisjéfyllt

    Blankets – en av de nydeligste, herligste tegneseriene noensinne lagd

    Fun Home (Husfred på norsk) – om en datter og hennes forhold til sin far. Fantastisk (har skrevet en post om den tidligere)

    Alle disse er ting jeg har tenkt jeg burde skrive lengre anbefalingsposter om, men dette er altså den korte versjonen. Håper det hjalp litt. :)

  • Delirium

    O! Takk!
    Og de tingene du anbefaler som jeg har lest (Y, DMZ, Lucifer, Blankets, Fables) er alle ting jeg digger så da får jeg ekstra fin tro på resten av anbefalingene dine :D

    Jeg skal ha med meg en WetMoon etter flere anbefalinger, og Runaways og Spooked høres ekstremt spennende ut. Å – jeg gleder meg som en unge til å shoppe tegneserier! Skal telle tegneseriefondet mitt i kveld (jeg har en tardis-sparebøsse til formålet. Og i likhet med en ekte tardis er den større inne i en utenpå, så jeg håper det er MASSE penger inne i der og ikke bare kronestykker og 50-ører…)

  • rullerusk

    Så fint at jeg kunne anbefale noe du fikk lyst til å lese. :)

    Tegneseriesparebøsse høres lurt ut. Kanskje jeg burde få meg en slik jeg og..

  • Delirium

    Tegneseriesparebøsse er uovertruffent. Faktisk er det forbudt å bruke de pengene på annet enn tegneserier og har gjort at jeg ofte har fått meg nye i perioder der jeg egentlig har vært så blakk at jeg overhodet ikke burde ha brukt penger på annet enn mat og sånt :)

  • Rullerusk

    I dag skulle jeg virkelig ønske at jeg hadde en tegneseriesparebøsse. Fant akkurat ut at det har kommet et nytt album av Wet Moon (et helt _år_ siden forrige album!), og jeg er skrapa blakk! Frustrert! Spørs om jeg ikke må tigge lillebror om å låne penger…

Legg igjen en kommentar

