Poesi mens vi puster 13

Ohm

jeg leser i hånden
om tiden som kommer
jeg lytter til havet
og ser tiden som var
jeg snakker med fjell
og tiden står stille
jeg snakker med meg selv
og tiden går
jeg lukker et øye
og ser halvt
jeg lukker begge
og ser alt

la meg ligge
la meg ligge
la meg ligge igjen

- Kim Ljung / Seigmen
fra albumet Total (1994)

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

7 responses to “Poesi mens vi puster 13

  • Aina

    Mm. Seigmen. Hugsar denne veldig godt.
    Total er ei av dei beste platene.

  • rullerusk

    Ja, Total er et fantastisk album. Jeg liker tekstene til Seigmen veldig godt, men langt fra alle gjør seg like bra uten musikken. Men akkurat denne synes jeg står ganske godt alene.

  • Aina

    Min yndlingslåt var lenge Döderlein. Veit ikkje om den står like godt åleine…

  • rullerusk

    Döderlein er veldig bra. Synes teksten er kul (har sunget med til den mange ganger ja), kanskje den kan fungere som dikt? Min favorittlåt på Total er Monument som jo bare har en verselinje; «Et hjerte av stein». Så enkelt kan det gjøres.

    Et av mine største øyeblikk på 90-tallet var forresten Seigmens avskjedskonsert på Rockefeller. Muligens fortsatt den beste konserten jeg noensinne har vært på.

  • camilla

    jeg lukker et øye
    og ser halvt
    jeg lukker begge
    og ser alt

    gaasehud!!!!!

    og ja… jeg misset den fordoemte konserten paa rockefeller og det kommer jeg aldri til aa komme helt over. jeg fikk hvertfall se dem i doedens dal i tr.heim m deg da! det var jo ikke saa gali det heller.

    tror forresten at jeg er enig i at monument er den beste laata paa total..

  • rullerusk

    Gjenforeningskonserten i Dødens dal var også utrolig kul. Det ble en helt spesiell stemning fordi både publikum og bandet virket så glade og rørt over å se hverandre igjen. Uforglemmelig.

    Monument er helt rå låt. Jeg elsker sånne sanger som starter rolig og bygger seg sakte opp til den blir vanvittig intens (tror det er eget utrykk for det, men kommer ikke på det). En enkel, men særdeles virkningsfull oppskrift.

  • Gunn-Kristin

    Yey! Sangtekster er og dikt:)
    Forresten er Slaver av solen best…Eller Fortell…Eller Lament…
    Øh…Elle melle deg fortelle

Legg igjen en kommentar

