Julekalender : Luke 23

Da har jeg endelig kommet meg hjem til ho mor i Fredrikstad. Jeg har vært på café med venner og utvekslet gaver, de siste pakkene har blitt handlet og pakket inn, julematen er på plass i kjøleskapet og treet er pyntet. Så fort jeg har skrevet ferdig denne posten og min mor er ferdig med å stryke dukene skal vi tømme de store kassene med julepynt og dekorere hver eneste ledige og mindre ledige flate i huset. Etter det er det tid for en av familiens mer uvanlige juletradisjoner. Vi setter oss ned med en velfortjent juleøl (ok, akkurat det er kanskje ikke så uvanlig) og ser Die Hard 1 eller 2. Uten Bruce Willis som løper rundt på julaften iført svett og blodig helsetrøye og skyter bad guys, så blir det ikke ordentlig jul for min del.

Jeg tror det er en bestemt grunn til at Die Hard er den perfekte julefilmen å se lille julaften. Det er ikke bare fordi den foregår i jula. Det er fordi vi etter juleshopping, intens gulvknukking, harde familieforhandlinger om hvilke juledekorasjoner som skal hvor og risiko for å få stukket ut øyet av en lumsk juletregrein, så føler vi at vi vet nøyaktig hvordan John McClaine har det der han plaffer ned terrorister for å sikre en lykkelig jul med familien. Vi vet så inderlig vel. Men nå er strevet over ( ihvertfall for oss som ikke står ansvarlig for å steke ribba eller koke pinnekjøttet i morgen). Vi kan lene oss tilbake på sofaen og se at Bruce fortsetter kampen og redder jula.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

2 responses to “Julekalender : Luke 23

Legg igjen en kommentar

