Julekalender : Luke 19

En av de tristeste julefortellingene som er skrevet, er H.C. Andersens Den lille piken med svovelstikkene, om den fattige lille jenta som fryser i hjel mens hun ser inn på en velstående families deilige julefeiring. Selvsagt har Gunvor Hofmo skrevet et dikt dedikert til denne tragiske figuren, i diktsamlingen Navnløst er alt i natten fra 1991.

Den lille piken med svovelstikkene

Jeg går gjennom deg til kulden

Alle netter samlet i én

går jeg til gjennom deg

Du fryser. Også jeg fryser

i nettenes natt, for solen

er ikke i meg, og ikke utenfor

Jeg vet at du ikke vet

at solen ikke er juletreet

og gåsen og varmen

men den stiger opp

av din kval

ja nettopp fødes av den.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

Legg igjen en kommentar

