Religion what?

Jeg feirer den ikke-religiøse varianten av jula. For meg er jula en feiring av at sola snur og at vi har nok mat gjennom vinteren og varmekabler på badet så jeg slipper å fryse på tærne når jeg kommer ut av dusjen selv om det er 10 minus ute og at jeg kan ha det hyggelig sammen med familien min. Men noen snakker jo om Jesus og sånn i forbindelse med jula. Jeg prøve som regel som best jeg kan å ignorere den biten, slik en god hedning skal.

Jeg nærer en stor skepsis til religion. Heldigvis har vi ateister bedre levekår her i Norden (enkelte påstår at å si at Norge noen gang ble kristnet er en sterk overdrivelse), i USA provosererer man betraktelig mer med religionskritiske ytringer. Så da The Freedom from Religion Foundation satte opp skiltet dere ser på bildet her, utenfor en julekrybbe, ble det et helvetes bråk. Personlig liker jeg dette skiltet. Det oppsummerer i stor grad min egen holdning til religion.

artatheistsignolympia

Dinosaur Comics har også et fint innspill angående religion:

comic2-1388

Dette med at det finnes så innmari mange religioner og at alle er like hellig overbevist om at de har rett har vært et av mine fremste argumenter for å ikke tro. For hvis så mange mener så inderlig å kunne vite at de har rett uten å ha noe annet argument enn at de bare vet at det er slik, så er det jo umulig å avgjøre hvem som har den rette tro. Inntil noen har et håndfast bevis på at de har helt rett, type stor skrift på himmelen, «Hinduene har rett, hilsen Gud», så regner jeg med at alle tar feil. Kjipt å gå glipp av den evig liv-greia, men sånn er livet.

Jeg lar Rowan Atkinson avslutte, slik bare han kan:

Det skal bli en gledelig hedensk jul.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

4 responses to “Religion what?

Legg igjen en kommentar

