Feil rute

Onsdag kveld deltok jeg på en gledelig event. Det var tegneserieslippfest i kjelleren på Revolver. Det var en herlig blanding av tegneserier, tegneserieskapere, tegneserienerder, øl og liflig live-musikk. Anledningen var at Feil Forlag hadde utfordret fire serieskapere til å gjøre et forsøk angående enruter-formatet. Enruteren forbinder vel de fleste av oss med vitsetegninger, gjerne av den litt bløte sorten. Feil Forlag ville se om det var mulig å gjøre noe mer ut av enruteren.

Dermed ble fire kunstnere/serieskapere satt på oppgaven; Øystein Runde, Bjørn Bjarre, Martin Erntsen og Bendik Kaltenborn. Resultatet har blitt trykket opp som fire plakater, hver i 100 eksemplarer. Disse plakatene fungerer både som kunstplakater, tegninger og tegneserier. I motsetning til de tradisjonelle enruterne er disse tegningene mer åpne for tolkning. Den som ser må selv finne historien i tegningen.

Jeg falt særlig for Bendik Kaltenborns bidrag, og en venn var så snill å forære meg den som en tidlig julegave, med signatur og det hele:

bendik_lowres1

Jeg likte også særlig Martin Erntsens enruter veldig godt:

martin_lowres

Plakatene kan bestilles fra Feil Forlags nettside til 100 kroner stykket.

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

7 responses to “Feil rute

  • ogjegbare

    Å, dette likte jeg. Særlig Martin Erntsen. Og Øystein Runde sin og, men der er jeg partisk.

  • rullerusk

    Ja, Erntsens er bra. Hadde mye gøy på lanseringsfesten med å tenke ut historier rundt det bildet.

    Jeg likte også Øystein Runde sin, har litt lyst til å skaffe meg den og… Så, hva består denne partiskheten i? Er du president i fanklubben hans eller er det bare på mer vanlig vennskapelig basis?

  • ogjegbare

    Jeg lurer på om dyret skal skal gi ham åra, om det tok den, eller bare holder litt på den mens den fløyt bort av seg sjæl?

    Og partiskheten? Vi gikk på folkehøyskole sammen, og allerede da kom det glimrende striper fra ham. Dessuten kjøpte han en vettedrakt for noen år siden. Lurer på om han har fått bruk for den.

  • rullerusk

    Ja, det har jeg også lurt på. Min sterkeste teori hittil er at han mista åra i vannet, lente seg over ripa for å plukke den opp, men da hadde dyret allerede fått tak i den og dunket til fyren i hodet, og det er derfor han henger ut av båten slik. Det lille dyret svømmer bort med åra, men stopper et øyeblikk for å se triumferende tilbake. Sjølivet er hardt altså. Men hvor er den andre åra? Også noe å lure på..

    En vettedrakt? Sånn som man bruker når man skal kle seg ut som villvette?

  • ogjegbare

    Fin teori. Jeg kjøper’n. Jeg liker at dyret ikke holder seg for godt for å triumfere. Men hva skal det med åra? Bygge seg et beverhus? Eller skal det spise mannen når han dør?

    Og vettedrakt, som i Lillehammer-OL. Fantastisk.

  • Avil

    Å, vesle guten som er så trøytt og har gjeve heilt opp og har grått seg i søvn, og så kjem hjelpa frå uventa hald.

  • rullerusk

    ogjegbare: Kanskje den vil ha et trofe? Og åra har jo allerede vist at den kan komme godt med som slagvåpen.

    Avil: Ah, du tar den positive vinklingen. En happy ending. :)

Legg igjen en kommentar

