Julekalender : Luke 11

Da jeg lette etter juledikt til denne kalenderen ble jeg litt overrasket da navnet til Gunvor Hofmo dukket opp. Jeg forbinder henne mer med død og fortvilelse, enn presanger og juletrefest. Og dette diktet er unektelig en fascinerende kombinasjon av det hofmoske mørket og gledelig juletid.

Et juledikt

Juletre på balkongen

med lys alene

for de stumme og døde

som kommer fra gravene

fra det evige øde

og fått liv en stund

for å feire barnet

overalt hvor lys brenner

Og de dødes hender

rører ved Ham!

– Gunvor Hofmo

fra samlingen Tiden (1992)

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

8 responses to “Julekalender : Luke 11

  • Irene

    Her var det jo en fin julekalender til.

  • rullerusk

    Hei Irene. Så hyggelig å høre at du liker julekalenderen min. :)

  • Gunn-Kristin

    Ooo, veldig fint:)
    Hvis du leter etter juledikt, har Arnulf Øverland en bok som heter advent. Jeg skulle poste et dikt derifra, men så viser det seg at det lokale biblioteket er stengt fram til februar grunnet flytting…

  • rullerusk

    Hei Gunn-Kristin. Takk for tipset! Tenker jeg skal få lånt Øverland litt senere i dag, så skal det nok dukke opp noe her etterhvert. (En av grunnene til at jeg digger å jobbe på Blindern; nesten ubegrenset tilgang på all mulig litteratur!).

    Så kjipt at biblioteket ditt er stengt når det snart er ferie og man trenger å hamstre inn bøker! Håper du har noe bra å lese på likevel :)

  • fnugg

    Wow, jeg likte dette godt. For meg er julen både lys og mørke, liv og død. Eller det å lage lys, varme og liv, et ellers stort mørke. Jeg har flere ganger kommet inn i julestemning av skikkelig triste filmer og dokumentarer..

  • rullerusk

    Er enig i at julen representerer kontraster, men å få julestemning av triste filmer, det henger jeg ikke helt med på tror jeg…

  • Erik Boye

    Dette hadde jeg ikke lest før…. spooky… den siste linja blir litt sånn night of the living dead… et helt annet verdensbilde… ellers er jo juledikt en vanskelig sjanger… vanskeligere enn kjærlighetsdikt….

  • rullerusk

    hehe, ja jeg fikk også litt assossiasjoner til zombiefilm da jeg leste dette. På en måte er det litt creepy, men på en annen side så virker det fint at selv de døde kan være med på julefeiringen…

    Juledikt er nok vanskelig ja, minst like mange klisjéfeller å gå i som med kjærlighetsdikt.

Legg igjen en kommentar

