Julekalender : Luke 9

En av de beste tingene med jula er selvsagt julebrusen. Jeg vokste opp med Grans julebrus og var i mange år overbevist om at julebrus må være rød. Så flyttet jeg til Trondheim og etter litt skeptisk nøling kom jeg fram til at Dahls brune julebrus dugde fint den og. På min nåværende nærbutikk er det Hamar og Lillehammer Bryggeris julebrus, nok en brun variant, som dominerer utvalget. Dette er visst julebrusen som oftest gjør det best i test, og jeg har også etter nøye smaking og vurdering gitt den mitt godkjentstempel. Men det er fortsatt Grans røde som er den «ekte» julebrusen i mine øyne…

julebrus_01

For mer informasjon om julebrus kan du ta en titt på sida julebrus.org

About Rullerusk

Rullerusk er bibliotekar, litteraturviter, tegneserienerd og skravlebøtte. Vis alle innlegg av Rullerusk

9 responses to “Julekalender : Luke 9

  • Aina

    Ok, eg slenger ut ein brannfakkel her, men eg liker faktisk ikkje julebrus! Iallfall ikkje den raude vi har på Sunnmøre, som berre smakar plastikkbringebær.

    Men den brune trondheimsbrusa er betre. Kanskje eg skal prøve den brune austlandsvarianten, òg?

  • rullerusk

    Jammen hallo, plastikkbringebærsmaken er jo noe av hele sjarmen med rød julebrus! ;) Men hvis du kan tolerere Trondheimsvarianten så anbefaler jeg absolutt Lillehammer/Hamar sin. Den er nammenam.

  • Aina

    Hehe. OK, då.
    Men det er nettopp plastikksmaken som gjer at eg ikkje liker verken raudebrus (altså sunnmørsk julebrus), grønebrus (sunnmørsk pærebrus) eller ananasbrus (også sunnmørsk). Og desse er alfa omego for sunnmørsnostalgikarar, som lastar bilar fulle av denslags når dei reiser tilbake frå ferie på heimstaden.

  • rullerusk

    Aiai. Jeg har aldri vært i Sunnmøre, men jeg skjønner nå at det er paradis for oss som er fascinert av sære og ekstremt kunstige brussmaker (som fx Pink Panter-brus). (Jeg drikker egentlig veldig sjeldent brus, jeg bare synes det er morsomt med alle de rare brustypene som finnes).

  • Aina

    Eg trur nok Sunnmøre, for slike som deg, er det reine brusmekka! Masse sukker, masse plastikksmak og fine, sterke fargar. Du burde ta deg ein tur. Smake på litt Brænne-brus, eller kanskje litt Oscar Sylte?

  • camilla

    jeg liker syntetisk brus men den fra hamar er faktisk ganske saa god paa «ortnli» ogsaa…

  • rullerusk

    Aina: høres ut som jeg burde det ja :)

    Camilla: Ja, jeg ble overrasket da jeg prøvde hamar-brusen. Nærmest totalt fravær av kvalmende syntetisk sukkersmak. men gøy med plastikkbrus og da. Må nok kjøpe noen flasker rødbrus til å ha i romjula :)

  • Khi

    Dahls er yummy, Hamars’ ble testet i helgen og smakte tannkrem, rød er bare plastikk :-/

  • rullerusk

    Hei Khi. Hm, jeg synes jeg Dahls og Hamar er litt like jeg, så rart at du liker den ene og ikke den andre.. Men smak er jo relativt :)

Legg igjen en kommentar

